Cline Scientific tillsätter fyra nya vetenskapliga rådgivare

Göteborg, Sverige, februari 19, 2020:

Cline meddelar att de vetenskapliga rådgivare från Liv Diagnostics och Docent Reza Mobini nu är medlemmar i Cline Scientifics vetenskapliga råd. Deras erfarenhet och meriter blir ett kontinuerligt stöd för att föra cancerdiagnostik-projektet framåt.

“Produkten kommer kunna visa unik information för diagnostik och har potential att bli ett väldigt värdefullt verktyg i att förhindra spridning av cancer. Diagnostik av metastasering med hög precision är en avgörande del i att framgångsrikt behandla cancer. Teknologin kan hjälpa läkare att välja den mest effektiva behandlingen i ett tidigare skede, vilket i sin tur kan leda till att fler patienter överlever. Jag ser fram emot att jobba tillsammans med Cline för att kommersialisera produkten så fort som möjligt” - Theresa Vincent, PhD, Vetenskaplig rådgivare, Uppsala Universitet

Enligt statistiken så riskerar ungefär en tredjedel av befolkningen att drabbas av cancer. Cline har initialt valt att fokusera utvecklingen på bröstcancer, som globalt sett är en av de tre vanligaste typerna av cancer. World Health Organization uppskattar att det varje år är 1.7 miljoner nya fall av bröstcancer och att cancer generellt över de kommande 20 åren kommer öka med 70%.

Inom världen av cancerdiagnostik så har det blivit det viktigare, men också mer komplext att tolka patientspecifik diagnostik-data. Mer data som är patientspecifik öppnar upp möjligheten för skräddarsydda behandlingar och löser många av dagens behandlingsproblem, då både under- och överbehandling är kopplat till överlevnad och livskvalité.

Cline strävar efter att utveckla en produkt som är lättanvänd, där resultaten ger personalen hjälp att ta rätt beslut i svåra situationer.

“Diagnostik av metastasering är idag problematiskt och kan ses som en “black box”. Man måste ta hänsyn till ett stort antal parametrar, men i slutändan så är det en parameter som räknas. Vi mäter migrationsbeteendet av patientens levande celler istället för att bara dra slutsatser från genetiska markörer om hur tumören kan tänkas bete sig i framtiden.” - Reza Mobini, Docent, Göteborgs Universitet

Baserat på antalet biopsier som utförs i USA och EU (de två största marknaderna), så skulle en konkurrenskraftigt prissatt produkt innebära intäkter över 150M USD årligen vid en marknadspenetration på 10% av mängden uppskattade bröstcancer-biopsier som utförs under 2023.

“Clines cancerdiagnostik-produkt har potential att kunna användas vid diagnos av en mängd olika former av cancer. Jag tror att tekniken har stor potential att bli ett nödvändigt verktyg för all typ av cancerdiagnostik. Att kunna ge patienten korrekt behandling från dag ett, är en dramatisk förbättring av vården för patienten samtidigt som kostnaderna för vården sjunker, vilket gynnar både offentlig och privat sjukvård.” - Michael Andäng, PhD, Vetenskaplig rådgivare, Uppsala Universitet

Enligt en rapport from Grand View Research så uppskattas den globala marknaden för nya moderna cancerdiagnos-produkter värderas till 33.7 miljarder USD år 2025. Potentialen och det stora värdet av en mer exakt och mer individualiserad cancerdiagnostik dras allt mer parallellt med ett växande affärsintresse.

“Cancerdiagnos-projektet fortsätter utvecklas och möjligheten att ta detta från laboratorium till patient är väldigt spännande. Nu när Cline har börjat testa prototypen på levande celler från biopsier, så är det ett viktigt steg som tar oss närmare att påbörja kliniska studier.” -Petra Szeszula, PhD, Vetenskaplig rådgivare

Mer om Cline Scientific

Argongatan 2C