• Cline/

Cline Scientifics tidigare VD, Patrik Sundh, återgår efter en paus till posten som VD

Cline Scientific AB (publ) ("Cline" eller "Bolaget") styrelse har efter diskussioner med tidigare VDn Patrik Sundh beslutat att återinsätta honom som VD för bolaget efter att Patrik förklarat sig redo att återuppta rollen.

Efter en lyckad nyemission under sommaren har styrelsen för Cline Scientific noggrant analyserat vad verksamheten fortsatt skall fokusera på under hösten för att nå de uppsatta målen för StemCART. Resultatet av denna analys visar entydigt på ett stort behov av att fortsätta den pre-kliniska verksamheten för att bygga en starkare resultatbank för en framtida partner. Personen som är bäst lämpad att leda detta arbete är Hanne Evenbratt eftersom hon sedan länge har lett och är väl insatt i den delen av verksamheten. Att kombinera detta arbete med VD-uppgiften och ansträngningar att skapa kontakter med framtida partners blir då helt orimligt. Därför är det med glädje en enig styrelse ser att Patrik Sundh nu känner sig redo att omgående åter axla ansvaret som VD för att bolagets framtid och framgång skall kunna säkras.

Vi har med stort allvar vridit och vänt på utmaningarna Bolaget står inför och kommit fram till att detta både är den enda och bästa lösningen. Styrelsen har både fortsatt fullt förtroende och hyser stor respekt för Patrik och hans långa erfarenhet från Cline och inom Life Science området. Vi tackar Hanne Evenbratt för att hon förtjänstfullt har fyllt rollen som VD under de senaste månaderna och välkomnar nu Patrik Sundh tillbaka till posten”.

Johan Bjurquist, Styrelseordförande

Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Redeye AB är Cline Scientifics Certified Adviser. Informationen lämnades för offentliggörande via kontaktpersonen som anges ovan, klockan 10.14 CEST den 13 september 2023.

För mer information, vänligen kontakta:

Cline Scientific AB (publ)
Pepparedsleden 1
AstraZeneca BioVentureHub
431 53  MÖLNDAL                                                              Hemsida: www.clinescientific.com

Cline Scientific utvecklar avancerade cancerdiagnostik och stamcellsterapier.  Clines unika, patenterade ytnanoteknologi erbjuder nya lösningar på kritiska utmaningar för cellbaserade produkter och processer inom Life Science. Cline driver två projekt in i klinisk fas, StemCART - en stamcellsterapi för broskreparation, och CellRACE - en cancerdiagnostisk produkt för att förutsäga metastasering.