• Cline/

Cline slutför framgångsrikt första steget av StemCART ex-vivo-testning på humant brosk

Cline Scientific AB ("Cline" eller "Bolaget") har nu slutfört det första steget relaterat till ex-vivo-testning av sin broskreparationsprodukt, StemCART, på mänsklig broskvävnad. Cline har genomfört 12 implantationsexperiment med patientprover enligt plan och protokoll med uppmuntrande första resultat.

Den stödjande matrisen, som har utvecklats för användning tillsammans med broskcellerna, visade den förväntade funktionaliteten att framgångsrikt fixera cellerna, vilket är ett viktigt mål med ex-vivo-testningen.

Ex-vivo-testerna fortsätter och kommer att utökas med vävnad från olika leder. Planen är att genomföra ytterligare 24 experiment i flera etapper. Resultat från dessa kommer att kommuniceras efter varje avslutad etapp.

Dessa proof-of-concept tester är ett viktigt steg för att validera StemCART-produktkonceptet och ta StemCART till nästa utvecklingsstadium.

Nästa steg för StemCART
StemCART är en preklinisk medicinsk produkt för avancerad terapi (ATMP) som syftar till att revolutionera behandlingen av broskskador för patienter över hela världen. För att uppnå detta kommer Cline att fortsätta att förbereda sig för kliniska prövningar på människa, inklusive att skala upp produktionen i en GMP-anläggning, utveckla QA/QC-metoder och nödvändig säkerhetstestning och dokumentation för en klinisk prövningstillämpning. Cline planerar att utlicensiera StemCART till en kommersiell partner efter framgångsrika fas I-studier.

Om ex-vivo-testningen
Från och med januari 2022 har Cline tagit emot broskvävnad från patienter som genomgår ortopedisk proteskirurgi med hjälp av våra kliniska samarbetspartners. Teamet tillfogar sedan skador  i brosket för att efterlikna ledskador och implanterar därefter cellerna tillsammans med matrisen i skadan. Syftet är att visa att Clines unika metod framgångsrikt differentierar iPSCs till funktionella kondrocytceller, att matrisen framgångsrikt stödjer cellerna på plats så att läkning av skadad broskvävnad kan ske.

För mer information vänligen kontakta:
Hanne Evenbratt, VP – Research & Development
E-post: hanne.evenbratt@clinescientific.com