• Cline/

Halvårsrapport för Cline Scientific AB (publ), 556867-8238, för period 1 januari – 30 juni 2015

Halvår januari-juni 2015 i sammandrag

• Intäkter under första halvåret uppgick till 106 kSEK (64 kSEK).
  • Resultat före skatt, - 1 512 kSEK (- 338 kSEK).
  • Summa eget kapital uppgick till 8 825 kSEK (1 649 kSEK) vid periodens slut.
  • Likvida medel uppgick till 8 347 kSEK (1 859 kSEK) vid periodens slut.

Kvartal april-juni 2015 i sammandrag

• Intäkter under andra kvartalet uppgick till 98 kSEK (17 kSEK).
  • Resultat före skatt, -1 038 kSEK (- 111 kSEK).
  • Summa eget kapital uppgick till 8 825 kSEK (1 649 kSEK) vid periodens slut.
  • Likvida medel uppgick till 8 347 kSEK (1 859 kSEK) vid periodens slut.

Resultat och ställning

Resultat för första halvåret före skatt uppgick till – 1 512 kSEK (- 338 kSEK) eller – 0,20 kr (- 3,38 kr) per aktie. Antal utestående aktie är 7 500 000 stycken (100 000 stycken). Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 8 347 kSEK (1 859 kSEK). Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period/tidpunkt föregående år.

Väsentliga händelser under perioden

• Cline Scientific noterades på AktieTorget 30:e mars 2015.
  • Intresset för Cline var mycket stort och emissionen tecknades till 125 %.
  • Cline Scientific blev som ett av fem företag nominerade till ”Årets nanoföretag” av Swed Nanotech.
  • Ny order av Nano Gradienter till forskargrupp i Edinburgh, Skottland där man arbetar med forskning kring MS.
  • VD Patrik Sundh presenterade Cline och de finansieringsförsök företaget gjort de senaste fyra åren på Sweden Bios seminarium ”Jakten på Kapital”.
  • Samarbete med europeisk Life Science konsult har inletts med syfte att hitta distributörer i UK, Frankrike och Schweiz.
  • Kontakter med två distributörer i Japan, en av världens största marknader för stamcellsforskning har fortsatt. Besök hos dessa förväntas i aug/sep med påföljande avtalsskrivning.
  • Cline deltog tillsammans med distributör i Tjeckien på en mindre konferens, Bioimplantologie i Brno. Resulterade i ca 10 intresserade potentiella kunder. Dessutom genomfördes säljutbildning med representanter för distributör.
  • Cline deltog i juni månad på Achema, världens största mässa för processteknik där de flesta stora läkemedels företag och tillverkare av laboratorieprodukter ställer ut. Ett antal möten med potentiella distributörer i för marknaderna i Tyskland, Österrike och Schweiz genomfördes.
  • Clines ställde ut på ISSCR (International Society for Stem Cell Research) årliga kongress på Stockholmsmässan i Älvsjö. Detta var första gången Cline har haft möjlighet att genomföra en utställning i egen regi. Drygt 4000 stamcellsforskare från hela världen, dvs. Clines målgrupp, deltog i kongressen under fyra dagar. Målet för Cline var högt satt: att hitta 200 intresserade potentiella kunder sk. ”leads”. Resultatet blev en succé och resulterade i 199 intresserade potentiella kunder vilka är intresserade av Clines produkter!
  • Under våren har ytterligare ett användningsområde utöver stamcellsforskning för Clines Nano gradienter hittats, migration av cancerceller. Med i stort sett samma teknologi kan Cline nu erbjuda produkter till ett av de största områdena inom biomedicinsk forskning – cancerforskning!
  • Nytt hyresavtal klart med Akademiska Hus vilket säkrar tillgången till Lab utrymme de kommande två åren.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Återkopplat till alla de ca 200 kontakter som knöts under ISSCR-utställning som hölls i slutet av juni månad.

VD kommentar

”Det ekonomiska resultatet har under det första halvåret försämrats jämfört med föregående år, men förklaringen till detta är ju naturligtvis den ökade verksamhet med tillhörande marknadsinvesteringar som Cline nu gör och kommer att fortsätta gör under det kommande året. Den lyckade noteringen på AktieTorget har lett till att Cline under kvartal 2 har fått möjlighet att växla upp ansträngningarna att nå fler kunder, fler större marknader och få ut vårt budskap för att göra företaget och företagets teknologi kända på en global basis.

Detta blev mycket tydligt under de dagar då Cline för första gången ställde ut sina produkter på en stor kongress, ISSCRs årliga möte för stamcellsforskare, i Stockholm i slutet av juni månad. Intresset för både företaget och våra produkter var mycket stort och resulterade i 200 potentiella kunder som ville bli kontaktade för vidare diskussioner. Dessutom kom ett antal andra företag fram och frågade vilka vi var och var nyfikna på oss som ”nykomlingar”. Det blev dessutom mycket tydligt att den del som handlar om att kunna åstadkomma en homogen stamcellspopulation, dvs. odla fram stamceller som enbart består av den typen av celler som kan användas för transplantation och bota sjukdomar, fortsatt är ett problem för alla stamcellsforskare. Eftersom det är detta problem som Clines teknologi i första hand är ämnad att lösa bedömer vi att vår marknadsposition är i framkanten.

Responsen på våra tidiga sonderingar för att hitta distributörer har också överraskande snabbt gett resultat. Intresset från marknader som Japan, Tyskland, Schweiz och UK kommer förhoppningsvis att resultera i att vi under hösten kan köra igång några säljkanaler vilket är helt nödvändigt för oss för att kunna nå globala kunder.

Ett par intressanta kunder har också uttryckt en önskan att fördjupa samarbetet med Cline vilket vi ser som mycket positivt, dels ur perspektivet att kunna leverera produkter, dels från perspektivet att det kan generera viktiga referenser för Cline och vår teknologi. Mer information om detta hoppas vi kunna leverera under hösten.

Med tanke på ovanstående resultat vilket skett under en relativt kort tid är vi stärkta i vår uppfattning vi tidigare kommunicerat: Vi kommer under de kommande två åren att använda våra nya resurser till att skapa en kundbas som vi hoppas resulterar i att Cline via försäljning börjar växa till ett självständigt företag på en internationell marknad. Med tanke på att den första stamcellsterapin godkändes för att marknadsföras inom EU i februari i år så ser vi en reell möjlighet till att fler terapier (behandlingar) baserade på stamceller kommer att följa. Vi tror att ”proppen kan ha gått ur” och att företag som levererar produkter för framtagande och produktion av stamcellsterapier går en lysande framtid tillmötes!”

Patrik Sundh

Göteborg den 6 augusti 2015
Styrelsen för Cline Scientific AB,

Åke Holmquist, Styrelseordförande
Ann-Christine Hvittfeldt
Johan Bjurquist
Clas Bolander
Helena Herlogsson

För frågor angående bolaget, vänligen kontakta:

Kommande rapport
2015-11-06, kvartalsredogörelse

Översiktlig granskning
Denna redogörelse har inte varit föremål för särskild granskning av företagets revisorer.

Om företaget
Cline Scientific AB är ett bolag som med nanoteknik möjliggör för forskare att utveckla metoder för att via stamcellsodling skapa "reservdelar" till människokroppen. Med hjälp av Cline Scientifics patenterade Nanoytor och Nanogradienter kan forskarna lokalisera på vilket underlag som stamceller har en kontrollerad tillväxt. Bolaget har redan ett flertal betalande kunder i form av forskare och forskningsprojekt runt om i världen.
En beskrivning av företagets teknologi finns på filmen: https://www.youtube.com/watch?v=iiK6lnWH0yo&feature=youtu.be

413 19 GÖTEBORG
Hemsida: