• Cline/

Halvårsrapport för Cline Scientific AB (publ), 556867-8238, för period 1 januari – 30 juni 2020

Halvårsrapport för Cline Scientific AB (publ), 556867-8238,

för period 1 januari – 30 juni 2020

Period januari - juni 2020 i sammandrag

Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period/tidpunkt föregående år.

• Rörelseintäkter under perioden januari – juni 2020 uppgick till 279 kSEK (124 kSEK).
  • Resultat före skatt, -2 150 kSEK (-1 767 kSEK).
  • Summa eget kapital uppgick till 10 390 kSEK (2 854 kSEK) vid periodens slut.
  • Likvida medel uppgick till 4 939 kSEK (2 916 kSEK) vid periodens slut.

Period april - juni 2020 i sammandrag

Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period/tidpunkt föregående år.

• Rörelseintäkter under perioden april – juni 2020 uppgick till 224 kSEK (72 kSEK).
  • Resultat före skatt, -1 141 kSEK (-1 107 kSEK).
  • Summa eget kapital uppgick till 10 390 kSEK (2 854 kSEK) vid periodens slut.
  • Likvida medel uppgick till 4 939 kSEK (2 916 kSEK) vid periodens slut.

Resultat och ställning

Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period/tidpunkt föregående år.

• Resultat före skatt för perioden januari – juni 2020 uppgick till -2 150 kSEK (-1 767 kSEK) eller -0,17 kr (-0,21 kr) per aktie.
  • Antal utestående aktier är 12 447 482 stycken (8 441 112 stycken).
  • Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 4 939 kSEK (2 916 kSEK).

Väsentliga händelser under perioden

• I CellRACE projektet påbörjas tester på levande tumörceller från patientbiopsier
  • Cline erhåller SME-status för att bedriva kliniska studier
  • StemCart-projektet resulterar i en patentansökan rörande framtagande av stamcellsterapi för broskskador. Ansökan inskickad i februari månad
  • Första vetenskapliga resultaten från stamcellsprojekt, StemCart, publiceras i tidskriften Heliyon i juni månad
  • Nytt avtal om leverans av Nano Gradienter till en forskargrupp inom Alzheimer-området på Göteborgs Universitet sluts
  • Presenterar bolaget på Life Science-dagen I Göteborg, samt på Aktiedagen i Stockholm samt via Biostock Live.
  • Cline skjuter i mars upp annonserad företrädesemission på grund av den turbulens som coronapandemin orsakar
  • Bolaget genomför under senare delen av maj den uppskjutna nyemissionen med ett mycket bra resultat, emissionen övertecknades till ca 142%.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• En ny resurs som kommer att ansvara för marknadskommunikation, IP-frågor, samt marknadsinformationsinhämtning har rekryterats. Startar i september.
  • Resursen som redovisningsansvarig, Håkan Bengtsson, engageras i större omfattning och tar rollen som Ekonomichef.

VD kommentar

”Året 2020 har börjat med hög aktivitet i samtliga projekt på vägen mot våra högt uppsatta mål. Som bekant drog Covid-19 pandemin in över Sverige och resten av världen och bjöd på nya utmaningar för samtliga verksamheter. Cline tog snabbt beslutet att efterleva de riktlinjer som rekommenderas av myndigheter och AstraZeneca i Mölndal för att undvika smittspridning och i förlängningen skydda bolaget och dess medarbetare.

Bolaget genomförde i maj den nyemission som sköts upp i mars och med ett mycket bra resultat. Emissionen tecknades till 142% och ett antal nya investerare tillkom till den skara på ca 1000 som så här långt investerat i Cline. Med tanke på resultatet och det faktum att det till varje aktie hör en teckningsoption som löper i mars 2021 har Cline nu en bra finansiell situation med möjligheter att förverkliga bolagets ambitioner.

Cline har fortsatt verksamheten med ambitionen att följa utsatta planer. Under våren har akademiska samarbetspartners verksamheter stått stilla, vi hoppas att dessa normaliseras under hösten. Vi har dock med anledning av detta beslutat att förflytta så mycket som möjligt av den experimentella verksamheten till våra cellodlingslaboratorier på AstraZeneca BioVentureHub för att underlätta arbetet och påskynda de processer som kan riskera att hämma tidsplanen. På så sätt kommer vi att bättre kunna styra helheten i våra verksamheter. I mellantiden har vi internt arbetat med projekt som annars varit nedprioriterade, men som tillsammans med vår övriga plan kommer ge ett mervärde. Ingen tid går förlorad.

Vi har i StemCART-projektet nått ett antal milstolpar med en patentansökan samt flera publicerade artiklar från projektet. Bland annat visar arbetet ”GDF5 induces TBX3 in a concentration dependent manner – on a gold nanopartcle gradient” publicerat i tidskriften Heliyon hur Clines gradientteknolgi kan användas för att utveckla stamcellsterapier. Genom att flytta cellodlingsverksamheten i projektet till Clines lab på AstraZeneca BioventureHub kommer vi att kunna accelerera den delen av projektet som krävs för att starta kliniska studier. Vi får dessutom möjlighet att producera större mängder celler vilket blir nödvändigt i de initiala studierna. Målet att börja planera för en Fas-1 studie i detta projekt under 2021 står fast.

I CellRACE-projektet har det arbete som inleddes i början av året med tester av prototypen på patientmaterial försenats på grund av pandemin i så mån att Sahlgrenska Sjukhusets patologiavdelning, som levererade provmaterial, stängdes för utomstående. Därför gör vi ytterligare ansträngningar för att etablera nära kontakt med flera sjukhus så att vi, om möjligt, kan undvika liknande situationer i framtiden. Även om pandemin påverkar alla sjukhus så har inte alla samma tryck vid alla tidpunkter resonerar vi, varför fler partners är viktiga för CellRACE-projektet. Denna faktor är viktig ur flera aspekter och i ett större perspektiv eftersom det finns skillnader i tolkning av cancerdiagnos, och därmed behandlingsval, på olika platser i världen. CellRace behöver därför testas och analyseras av olika parter varför etablerandet av fler partners inte på något sätt är ett extra arbete utan snarare ett naturligt steg i projektets framskridande.

Med andra ord, Cline står inför att starta kliniska studier i båda våra projekt och även om det ser ut på olika sätt i respektive projekt så siktar vi på att vara igång med detta under det kommande året.

Vi är medvetna om att vi arbetar med saker som är svåra att förstå vilket är naturligt när det handlar om helt nya lösningar på stora problem. Vi är därför mycket glada för förtroendet som aktieägare och nya investerare visar Cline och konstaterar att vi nu lyckats tydliggöra vår verksamhet.

Charles Lindbergh och Steve Jobs hade det heller inte lätt i början men lyckades med sina idéer skapa förändringar som vi idag tar för givet. Vi inspireras av dessa typer av beteenden och strävar efter att tänka på liknade sätt, inte bli avskräckta av svårigheter utan istället utnyttja de möjligheter vår teknologi ger.

Till dess att vi kan ses igen i någon form, håll ut och Be Safe out there!”

Patrik Sundh

Kommande rapport

6 november, 2020

Granskning av revisor

Denna redogörelse har inte varit föremål för särskild granskning av företagets revisor.

Mölndal den 25 augusti 2020

Styrelsen för Cline Scientific AB,