Månadsbrev Cline Scientific – Sammanfattning av 2016

Bästa Aktieägare,

i detta månadsbrev tar vi upp en kort sammanfattning av det gångna året och blickar in i 2017.

Cline Scientific har haft ett produktivt år där vi har startat många processer, projekt, slutit avtal och investerat i aktiviteter som vi ser fram emot att skörda framgångar ifrån. Vi går från att vara ett bolag aktivt endast i Norden till att etablera försäljning av produkter globalt. Vi har diversifierat oss från att jobba med en teknologi till att finna nya applikationsområden, kunder och marknader. Nedan följer en kort sammanfattning av genomförda aktiviteter på olika marknader i enlighet vår långsiktiga plan;

Japan

- Lansering av produkt med den branschledande distributören Funakoshi

- Utställning på BioJapan med Business Sweden och möten med flera läkemedelsbolag

- Utbildning av och kundbesök med distributören Funakoshi

USA

- Cline får ett Notice of Allowance, vilket innebär att patentansökan ämnar beviljas

- Utställning på världens största mässa för stamcellsforskning, ISSCR Annual Meeting

- Cline omnämns i branschtidskriften The Cell Culture Dish

- Utbildning av och kundbesök med distributören IWAI

- Produktester påbörjade av Stanford University, Kalifornien

Europa

- Utställning på ISSCR Dresden samt GSCN Hannover med inriktning mot stamcellsforskning

Avtal sluts med distributör i Frankrike

- Veckans affärer skriver en helsida om Cline

- Samarbetsprojekt med Karolinska Institutet fortskrider inom ramen för SweLife

- Kortare samarbetsprojekt med Chalmers genomförs och nya kontakter knyts

- Forskning på Sahlgrenska fortskrider och resultaten skall publiceras och presenteras på stamcellskonferens.

- Chalmers Stiftelse köper in sig i Cline och ökar under året sitt innehav till 3,6%

- Vetenskaplig tidskrift publicerar en studie som använder Clines nanoteknologi

Plan för 2017

Samarbete med K.I

Projektet som går under SweLife och stöds av Vinnova fortskrider och avslutas under andra halvan av 2017. Ett lyckat projekt har potentialen att vidareutvecklas och skalas upp med ytterligare stöd från Vinnova. Cline tror mycket på detta banbrytande projekt inom cancerdiagnostik som skulle kunna bli ett mycket starkt affärsområde för Cline på sikt. Mer information om detta projekt kommer att rapporteras under första hälften av 2017.

Säljarbetet i Europa

Cline kommer fokusera på att synas mer i vetenskapliga sammanhang för att etablera starkare kontakter på forskningsmarknaden. Detta skall göras med hjälp av referenskunder som presenterar ny forskning möjliggjord med Clines teknologi. Första tillfället planeras i februari i Basel.

Det finns långt framskridna planer på att utöka Clines säljkår, inte bara genom distributörer utan även med direktanställda säljare på utvalda marknader i Europa samt egen personal i Norden med etablerade kontaktnät till kunder.

Utökning av Clines erbjudande

Cline tittar på möjligheter att utöka sina erbjudanden till marknaden genom att även inkludera uppdragsforskning med hjälp av våra produkter, då detta efterfrågats. Detta innebär ett mervärde för kunden som leder till ett ökat kassaflöde för Cline. Dessutom bidrar detta till accelererad utveckling av nya applikationer som skräddarsys med kunder.

VD’s sammanfattning av året

”2016 har varit ett mycket intensivt år fyllt av marknadsaktiviteter som är nödvändiga för att nå ut till de kunder vi riktar oss till. Resultaten av dessa ansträngningar väntar vi oss kunna börja se under 2017 även om en viss försäljning har börjat redan nu. Det projekt vi är involverade i som rör cancerdiagnostik är mycket spännande. Visar vi att Clines gradientteknologi ger unika resultat i dessa sammanhang når vi ett stort genombrott vilket öppnar en marknad med en oerhört stor kommersiell potential.

Stamcellsmarknaden växer konstant och även om vi fortfarande väntar på ett genombrott för vår teknologi i denna marknad är möjligheterna både så stora och så många att vi ser det som en tidsfråga innan genombrottet sker. Det rör sig en hel del inom stamcellsmarknaden. Den senaste tidens transaktioner inom branschen visar tydligt på detta. Bland andra kan nämnas Allergans uppköp av LifeCell för 2,9 miljarder dollar samt Bayers och Versant Ventures stora investering i BlueRock.

Cline behöver växa vidare för att bli framgångsrika inom dessa två stora områden och vi har beslutat oss för att anta en sådan strategi. En stor utmaning naturligtvis, men oerhört spännande och inspirerande! Vi tror att ni tycker detsamma och därför vill vara med på vår framgångsresa!” – Patrik Sundh, VD

Vi önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År så hörs vi igen i början av 2017

Följ oss gärna löpande på sociala medier:

Facebook   &   Twitter

Med vänlig hälsning Cline Scientific AB