Nyhetsbrev juli 2021 - Sommarläsning och uppdateringar

Juli betyder att sommaren är i full gång här i Sverige, och vi vill passa på att dela med oss av sommarläsning i form av uppdateringar och branschnyheter.

Senaste presentationer och analyser
I juni publicerade Analyst Group en uppdaterad analys av Cline samt en intervju med Patrik Sundh. Du kan läsa analysen här https://www.analystgroup.se/kommentarer/analyst-group-kommenterar-senaste-handelserna-i-cline/.

Förra torsdagen medverkade Cline i ett liveevenemang med Aktietips. Du kan se den inspelade presentationen på  youtube https://www.youtube.com/watch?v=qP5TqQ06Uyg&ab_channel=LHmedia (på svenska).

V.A. Cure
Som vi kommunicerat i tidigare uppdateringar deltar vi i EU-projektet V.A. Cure, genom samarbetet med AstraZeneca under 2021. Vi kan rapportera att projektet går bra och har nått de framsteg som man hoppades på i slutet av andra kvartalet enligt planen. Ytterligare resultat i projektet kommer att publiceras när det är möjligt, enligt AstraZeneca och V.A. Cure.

I detta projekt bidrar Cline med vår kunskap och våra metoder för stamcellsdifferentiering. Metoden är baserad på våra unika ytor och differentieringsprotokoll som tidigare har använts framgångsrikt för att stimulera inducerade pluripotenta stamceller (iPSCs) till kondrocyter, som finns i brosk. Liksom StemCART syftar detta projekt till att differentiera iPS-celler till nya celltyper, i V.A. Cures fall epitelceller, med målet att skapa en cellinje och sjukdomsmodell som ska användas i forskning och läkemedelsutveckling.

Under tiden kan du läsa mer på V.A. Cures webbplats och följa deras uppdateringar om alla delar av konsortiet. Du kan också se en 1-minuts "hiss pitch" av doktoranden som arbetar på AstraZeneca med att använda iPS-stamceller och varför detta är ett viktigt steg i behandlingen av kärlsjukdommar https://www.youtube.com/watch?v=vVrYtPIOJUE&t=64s

StemCART
I förra nyhetsbrevet gjorde vi en djupdykning ​​i projektet StemCART, hur det fungerar, vad som gör det unikt och senaste framstegen kring dess matrisutveckling. Under de kommande månaderna kommer vi att arbeta med en ansökan om etiskt tillstånd och följande ex vivo-test. För den etiska tillståndsansökningen håller vi just nu på att färdigställa planen för ex vivo-testning, säkra deltagande från kliniska medarbetare och planera för allt material som behövs för att slutföra studien.

I det här nyhetsbrevet kommer vi att titta på landskapet på marknaden för artrosbehandling och några reglerande aspekter av cellterapisegmentet.

OA är en stor marknad utan botemedel
Artros (OA) orsakas av nedbrytning av brosk och påverkar oftast knän, händer, höfter och ryggrad. Patienter som lider av OA upplever ofta minskad rörlighet, ledstyvhet och ihållande smärta. Icke-kirurgiska alternativ som smärtstillande medel, intra-artikulära injektioner och livsstilsförändringar lindrar bara smärta och kan inte bromsa eller vända sjukdomen.

Sjukdomen beräknas drabba nästan 10% av befolkningen över hela världen. Kostnaderna för betydande marknader (som USA, Europa, Australien), med en hög förekomst av OA, når så högt som 0,5% av nationell BNP. I USA beräknas till exempel artros drabba 32,5 miljoner vuxna och förväntas stiga till 78,4 miljoner år 2040 på grund av ökande ålder och fetma.

Cellterapier är en fortsatt het möjighet
Antalet investeringar och nyheter kring cellterapier fortsätter att öka, med många stora aktörer som kommer in på marknaden. I synnerhet fortsätter Bayer att utöka sin plats på marknaden för stamcellsterapi och genterapi med sin cell- och genterapiplattform som fokuserar på iPSC-teknik. I juni börjar Bayers stamcellsbaseradedopamindrivna nervceller för behandling av Parkinsons sjukdom sin första kliniska prövning , genom deras nyligen förvärvade dotterbolag BlueRock. De har också investerat 200 miljoner i en ny fabrik i Berkeley, USA.

Heartseed och Novo Nordisks HS-001 använder också allogena iPSCs. Novo Nordisk har tecknat en affär på 598 miljoner dollar för exklusiva rättigheter att kommersialisera en hjärtsjukdomsterapi som fungerar genom att injicera kardiomyocyt-sfäroider direkt i hjärtmuskeln, där de växer och kopplas elektriskt med andra hjärtceller

CellRACE
Arbetet med CellRACE-produktutveckling fortsätter i våra laboratorier. Just nu arbetar teamet med att optimera ytan och utveckla förbättrade metoder för att kvantifiera responsen hos levande celler. Detta arbete måste vara klart innan den slutliga designen utvecklas och valideringsstudier kan utvärderas, vilket är planerat till 2022.

Marknad för cancerdiagnostik
Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor, och antalet nya fall ökar varje år. I Sverige uppskattades 137,8 fall per 100 000. Den genomsnittliga femåriga överlevnadsgraden för patienter med icke-metastaserad bröstcancer är 99%, om det finns metastaser i lokala lymfkörtlar, 86% och 27% där det finns  metastaser i andra delar av kroppen, enligt American Cancer Society. Vårt mål är att CellRACE ska kunna identifiera metastaseringspotentialen innan den sprider sig och att öka livslängden genom en mer skräddarsydd behandling.

Enligt en färsk rapport om den globala in vitro-diagnostikmarknaden värderas marknaden till $ 83 miljarder USD och fortsätter att växa med ett stort antal förvärv och kapitalinvesteringar över hela världen. 66% av behandlingsbesluten baserades på ett diagnostik test och utgör 2,3% av vårdutgifterna. Vävnadsbaserad och molekylär testning av cancer är en viktig drivkraft i denna tillväxt, där tillväxthastigheten är 50% större än den genomsnittliga tillväxten i hela området.

Cancer diagnostik i nyheterna
Förra veckan tillkännagavs att National Health Service (NHS) i England kommer att starta ett pilotprojekt för USA-baserade Grails multicancer flytande biopsitest, Galleri. Detta följer på nyheterna om de senaste positiva slutresultaten och testets försäljningsstart. Blodprovet kan upptäcka 50 typer av cancer genom att detektera cellfritt DNA i blodet. Fram till 2023 kommer pilottesterna att inkludera 140 000 patienter som är 50 år och äldre och som tillhör riskgrupper. Pilottesten är ett stort steg mot att erbjuda klinikerna tidigare och mer personlig cancerdiagnostik. Denna prövning är en del av ett större mål för NHS, nämligen att upptäcka tre fjärdedelar av all cancer i ett tidigt skede vilket lyfter fram vikten av det område som Cline arbetar inom.

Vi hoppas att du får en bra sommar, och vi kommer tillbaka till hösten med fler uppdateringar.

Team Cline Scientific