Nyhetsbrev mars 2021

Den kommande lösenperioden för teckningsoptioner TO 1 B
Tisdag är den första dagen att utnyttja CLINE TO 1 B för teckning av nya aktier. En teckningsoption berättigar till teckning av en ny aktie till priset av 3,38 SEK per aktie under perioden 2 - 12 mars 2021. CLINE TILL 1 B-teckningsoptioner kan handlas fram till 10 mars 2021.

Vid full nyttjande av Teckningsoptionerna tillförs Cline cirka 13,5 MSEK. Emissionskostnaderna beräknas till cirka 100 TSEK.

Fullständiga villkor för teckningsoptionen och Anmälningssedel med instruktion för betalning kommer att finnas tillgänglig på Bolagets hemsida www.clinescientific.com och på Aktieinvest FK AB:s hemsida https://www.aktieinvest.se/.

Start av V.A. Cure samarbete
I februari började vårt senaste samarbete som vi kommunicerade i februaris nyhetsbrev. Våra laboratorier på BioVentureHub surrar av aktivitet när teamet har förberett material och påbörjat arbetet för att deltaga i V.A. Cure projektet. Vaskulära anomalier är en typ av kärlsjukdomar, där det finns onormal utveckling av kärl, antingen blod, lymfkörtel eller båda, som sträcker sig från milda till livshotande tillstånd. Det finns en uppskattad prevalens på 4,5%, som ofta diagnostiseras vid födseln eller i tidig ålder. I de flesta fall finns det inget botemedel och vissa patienter behöver livslång klinisk behandling. Behandlingsframgångar är ofta partiella och lämnar patienter med kronisk smärta, dysfunktion och sänkt livskvalitet.

Fler uppdateringar om detta projekt kommer i våra nyhetsbrev.

StemCART
Patentansökan som lämnades in till Europeiska patentverket (EPO) i början av 2020 kommer snart att följas av en internationell patentansökan, (PCT). Detta är nästa steg i strategin för StemCART-projektet och kommer att fungera som ett starkt skydd för den unika process för terapiutveckling baserad på Clines gradientteknologi vi utvecklar.

Efter att ha fått SME-beteckning av EMA (Europeiska läkemedelsmyndigheten), som är det första steget för att certifiera Clines-metoden för produktion av ATMP (läkemedel för avancerad terapi), kommer vi under resten av 2021 att förbereda detta projekt för inledande av en fas 1 klinisk studie. Beräknad start av detta är för närvarande under 2022.

CellRACE
 I vårt diagnostiska projekt, CellRACE, har tester av prototypen på färska patientbiopsier efter en period av biopsimaterialets otillgänglighet på grund av pandemin åter startat upp. Vi ser fram emot att slutföra dessa tester under första halvåret i år som det planerades under 2020. Under den här tiden kommer vi också att förbereda en ansökan om ett etiskt tillstånd vilket är ett krav för att starta vår första patientstudie. Förberedelser och patientrekrytering för detta planeras under hösten och studien planeras fortfarande att påbörjas under 2021.

Planer för ett tekniskt patent som kan skydda en eller flera viktiga aspekter av CellRACE-metoden undersöks för närvarande och vi förväntar oss att kommunicera detta inom de närmaste månaderna.

Intresset och investeringarna i IVD och cancerdiagnosmarknaden fortsätter att växa. Enligt en marknadsrapport från 2020 har den globala marknaden för in vitro-diagnostik vuxit till 83 miljarder dollar. Vävnadsbaserad och molekylär testning av cancer är en viktig drivkraft i denna tillväxt, med tillväxttakten 50% högre än genomsnittet inom sektorn. Vikten av tidigare och mer exakt diagnostik erkänns alltmer inom sjukvården.

I februari utvidgade det avancerade diagnostikföretaget Veracyte sin portfölj med cancertester genom förvärvet av Decipher Biosciences, ledande inom urologiska cancerformer, för $ 600 miljoner USD.

På samma sätt förvärvade USA-baserade Oncocyte, som nyligen lanserade DetermaRx ™, ett test som identifierar tidig lungcancerpatient med risk för återfall, förvärvade tyska Chronix Biomedical. Chronix använder cellfria DNA-förändringar för att övervaka behandlingsförloppet under immunterapibehandling.

Vi kommer att fortsätta hålla dig uppdaterad, håll ett öga på webbplatsen och andra kommunikationskanaler för att följa utvecklingen. Kontakta oss gärna om du har frågor eller förslag och glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Team Cline Scientific

Klicka här prenumerera på framtida nyhetsbrev och pressmeddelanden. https://news.cision.com/cline/SubscriptionRegistrationDialog