• Cloetta AB/

Bokslutskommuniké, 1 september 2010 - 31 augusti 2011; Minskad försäljning men resultatet i Q4 i nivå med fjolåret

Cloettas nettoomsättning uppgick under fjärde kvartalet till 193 Mkr (213). Rörelseresultat för samma period uppgick till 0 Mkr (- 6). För helåret uppgick nettoomsättningen till 987 Mkr (1 061). Rörelseresultatet för motsvarande period uppgick till 27 Mkr (35) och resultatet efter skatt blev 18 Mkr (22). Styrelsen föreslår oförändrad utdelning om 0,75 kr per aktie (0,75) plus en extra utdelning om 0,50 kr per aktie.

- Verksamhetsåret har karakteriserats av ovanligt stora svängningar, säger VD Curt Petri. Under första kvartalet ökade försäljningen och resultatet förbättrades något. Under andra kvartalet märkte vi av en hårdare marknad med minskad försäljning och betydligt lägre resultat som följd. I tredje och fjärde kvartalen har vi haft en fortsatt lägre försäljning men ett något förbättrat resultat. Kassaflödet för året översteg markant föregående år.

En förklaring till den minskade försäljningen under fjärde kvartalet är försäljningen av volymerna i Bröllopsserien under motsvarande period föregående år.

- Vårt resultat har påverkats av hård konkurrens på en dagligvarumarknad som också totalt sett minskat i volym under 2011, men även på grund av minskade intäkter från legoproduktion, fortsätter Curt Petri. Vi har genomfört vissa prisökningar, som ska ge positiva resultateffekter kommande verksamhetsår med början från och med i höst. Samtidigt kommer vi att investera i och arbeta för att tillsammans med våra kunder utveckla framförallt de segment där vi är marknadsledare, nämligen stycksaker med bl a Kexchoklad, chokladpåsar med bl a Polly och säsongsprodukter med Juleskum.

För att öka fokus och försäljning på Mums-Mums och Mandelbiskvier har Cloetta inlett ett samarbete med säljbolaget Sales Support, som från 1 september säljer de varumärken som inte tillhör konfektyrkategorin.

- Med ett helårsresultat som klart understiger våra ambitioner driver vi fortsatt förändringar i vårt positioneringsarbete, nya samarbeten, ett antal interna effektivitetsprojekt samt utvecklar vår affär tillsammans med våra kunder, avslutar Curt Petri.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Cloetta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 oktober 2011 klockan 15.30.

För ytterligare information vänligen kontakta
Curt Petri, VD, mobil 070-593 2169 eller Kent Sandin, CFO, mobil 070-582 7795.

Cloetta grundades 1862 och är Nordens äldsta konfektyrföretag. Cloettas viktigaste varumärken är Kexchoklad, Center, Plopp, Polly, Tarragona, Guldnougat, Bridge, Juleskum, Sportlunch och Extra Starka. Cloetta har två produktionsanläggningar, en i Ljungsbro och en i Alingsås. Cloettas aktie av serie B handlas från och med den 16 februari 2009 på NASDAQ OMX Stockholm.
www.cloetta.se