• Cloetta AB/

Cloetta pausar investering i ny fabriksanläggning – initierar utvärdering av projektet och alternativ

Cloetta har beslutat att utvärdera både investeringen i den nya fabriksanläggningen och andra alternativ för att säkerställa en mer effektiv tillverkningsstruktur. Beslutet grundar sig på ökade risker kring energiförsörjningen, vilket lett till förändringar i tidsplanen för produktionsstart. Följaktligen kommer alla investeringar som rör byggnation och annan infrastruktur i det påbörjade fabriksprojektet att pausas.

2022 offentliggjorde Cloetta sin plan att investera i en ny fabriksanläggning och stänga tre befintliga konfektyrfabriker i Nederländerna och Belgien. Projektet befinner sig för närvarande i en tillståndsfas, som föregår såväl byggstart som andra större investeringar.

"Projektet med den nya anläggningen är fortfarande i en tidig fas vilket betyder att investeringarna hittills är relativt begränsade. Samtidigt har vi utrymme kvar i vårt befintliga produktionsnätverk att kompensera för de produktionsvolymer som planeras för den nya anläggningen på medellång sikt. Det här är därför rätt tidpunkt att ta ett omtag. Vi kommer nu utvärdera om det finns bättre alternativ som säkerställer en mer effektiv tillverkningsstruktur som stödjer Cloettas långsiktigt lönsamma organiska tillväxt och klimatavtryck”, säger Katarina Tell, VD och koncernchef.

Utvärderingen kommer att omfatta både den nuvarande planen för fabriksprojektet och andra alternativ, och förväntas vara slutförd i slutet av första kvartalet 2025. Ytterligare investeringar i fabriksprojektet pausas med undantag för det som är nödvändigt för att stödja utvärderingsprocessen. Beslutet väntas inte ha någon väsentlig påverkan på resultatet för det tredje kvartalet 2024. Cloettas långsiktiga finansiella mål ligger fast.

"Den senaste tiden har präglats av exceptionell inflation och ökad geopolitisk osäkerhet tillsammans med nya utmaningar kring energiförsörjningen i Europa. Eftersom det här är den enskilt största investeringen i Cloettas historia är det förenat med god affärssed att nu genomföra en utvärdering. Detta görs för att säkerställa om den planerade fabriksanläggningen alltjämt är den bästa vägen framåt för att skapa långsiktigt aktieägarvärde”, säger Morten Falkenberg, styrelseordförande.

Denna information är sådan som Cloetta AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-09-26 12:20 CET.

Investerar- och mediakontakt

Laura Lindholm, Kommunikations- och IR-direktör

ir (@) cloetta.com
press (@) cloetta.com