Cloetta tar fram Kunglig bröllopschoklad

Cloetta är ett av de svenska företag som godkänts av Hovet att ta fram produkter som ingår i ”Den Officiella Bröllopsserien”. Detta med anledning av HKH Kronprinsessan Victorias och Herr Daniel Westlings bröllop den 19 juni 2010 i Storkyrkan i Stockholm. Cloetta, det största svenska konfektyrföretaget, presenterar nu därför sex nya chokladprodukter, både askar med exklusiva praliner och chokladkakor.

Den Officiella Bröllopsserien presenterades idag på Formexmässan i Stockholm. Ytterligare 16 svenska företag ingår bland de av Hovet godkända leverantörerna. En del av nettointäkten från Cloettas försäljning av de sex konfektyrprodukterna i Bröllopsserien går till Kronprinsessparets Bröllopsstiftelse. Exakt summa framgår på respektive produkts förpackning. Stiftelsens syfte är att motverka utanförskap och främja god hälsa bland barn och ungdomar i Sverige. – Kombinationen med romantik och fest, tillsammans med stiftelsens syfte att motverka ungdomars utanförskap, gjorde valet mycket lätt för oss på Cloetta att ta fram dessa produkter. Detta är sammanhang vi gärna vill förknippas med. Bakom Den Officiella Bröllopsserien finns en tanke att göra gott och vi hoppas att våra produkter kan bidra till det i dubbel bemärkelse, säger Cloettas koncernchef Curt Petri. Cloettas bidrag till Den Officiella Bröllopsserien innehåller chokladprodukter av hög kvalitet för alla smakriktningar: • Tre pralinaskar i olika storlekar • En ask med mindre chokladbitar – 9 st med mjölkchoklad och lingon samt 9 st med mörk choklad och blåbär • Två Tarragona chokladkakor med hela hasselnötter respektive hackad mandel Alla produkter som ingår är försedda med Den Officiella Bröllopsseriens sigill och är klädda i ett mönster som ursprungligen kommer från Drottningholms slott. – I den här Bröllopsserien finns det något för alla chokladnjutare. Vi hoppas att serien kommer att röna ett betydande intresse i hela Sverige i alla åldrar och bland de många turister som kommer till Sverige under det Kungliga bröllopsåret, säger Cloettas projektledare Tony Wiréhn. Produkterna släpps för försäljning i bland annat dagligvaruhandeln och i turistbutiker i mitten av april. Cloetta har en lång tradition som Kunglig Hovleverantör ända sedan 1922.