• Cloetta AB/

Delårsrapport, Q3, 1 september 2010 – 31 maj 2011: Minskad försäljning och ökat resultat i tredje kvartalet

Cloettas försäljning under tredje kvartalet uppgick till 237 Mkr (267). Rörelseresultatet under kvartalet ökade till 5 Mkr (4). Försäljningen under niomånadersperioden september 2010 till maj 2011 uppgick till 794 Mkr (848). Rörelseresultatet för motsvarande period uppgick till 27 Mkr (41).

- Resultatet förbättrades något i det tredje kvartalet jämfört med föregående år. Vi kan också konstatera ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten under perioden, kommenterar Cloettas VD Curt Petri.

Under slutet av 2010 och hittills i år har dagligvaruhandeln haft en svag utveckling, vilket även påverkat konfektyr. Det andra kvartalets svaga konfektyrmarknad följdes av ett tredje kvartal med en i stort sett oförändrad marknad*. Cloettas försäljning minskade under kvartalet jämfört med föregående år, främst med anledning av föregående års försäljning av produkter ur Den Officiella Bröllopsserien. Dessutom har försäljningen av legoprodukter och lösvikt varit lägre än föregående år.

- I det interna arbetet har vi ökat fokus på effektivitetsprogram inom hela förädlingskedjan. Konstruktiva diskussioner förs med våra kunder om bl a kategoriutveckling, vilket skapar förutsättningar för att vår sortimentsutveckling ska hålla fortsatt hög takt, vara lönsam samt ge våra konsumenter intressanta produkter, fortsätter Curt Petri.

- Cloetta och Kexchoklad går in som sponsor till Swedish Beach Tour sommaren 2011. Turnén ger Kexchoklad en tydlig och aktiv närvaro runt om i Sverige under sommarhalvåret. Det blir ett bra komplement till våra marknadssatsningar under skidsäsongen, avslutar Curt Petri.

* Enligt Nielsen

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Cloetta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 juni 2011 klockan 13.30.

För ytterligare information vänligen kontakta
Curt Petri, VD, mobil 070-593 2169 eller Kent Sandin, CFO, mobil 070-582 7795.

Cloetta grundades 1862 och är Nordens äldsta konfektyrföretag. Cloettas viktigaste varumärken är Kexchoklad, Center, Plopp, Polly, Tarragona, Guldnougat, Bridge, Juleskum, Sportlunch, Extra Starka och chokladkaksserien Good. Cloetta har två produktionsanläggningar, en i Ljungsbro och en i Alingsås. Cloettas nettoomsättning under perioden 1 september 2009 - 31 augusti 2010 uppgick till 1 061 MSEK. Cloettas aktie av serie B handlas från och med den 16 februari 2009 på NASDAQ OMX Stockholm.
www.cloetta.se