Delårsrapport januari - mars 2012

Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 1 084 Mkr (1 043). Rörelseresultatet uppgick till 6 Mkr (77).

• Den underliggande nettoomsättningen sjönk med 1,8 procent, vilket främst förklaras av en svag marknadsutveckling.

• Underliggande EBITA, exklusive jämförelsestörande poster och påverkan från valutakurser, uppgick till 50 Mkr (74). Minskningen beror främst på högre råvarukostnader, som inte fullt ut kunnat kompenseras genom prisökningar.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 117 Mkr (140), trots en betydande minskning av rörelseresultatet.

• Samgåendet mellan Cloetta och LEAF slutfördes den 16 februari 2012.

- Årets första kvartal var både givande och utmanande. Givande, då samgåendet mellan Cloetta och LEAF kunde genomföras enligt plan och utmanande främst på grund av den svaga marknadsutvecklingen kombinerat med högre råvarupriser, säger VD Bengt Baron.

- De senaste sex månaderna har fokus främst legat på att slutföra samgåendet mellan Cloetta och LEAF och att planera för det nya gemensamma bolaget. Dessutom har vi genomfört en nyemission samt presenterat ett förslag till omstrukturering av produktionsstrukturen. Dessa aktiviteter har varit mycket tidskrävande och krävt stor uppmärksamhet från ledningens sida. Vi har nu inlett processen med att integrera de både bolagen för att kunna realisera synergier, främst i Sverige. Integrationsarbetet går enligt plan.

- Den något svagare marknadsutvecklingen påverkade vår försäljning under kvartalet. Underliggande nettoomsättning minskade med 1,8 procent, medan redovisad nettoomsättning ökade med 3,9 procent på grund av förvärvet av Cloetta. Vi har under kvartalet kunnat genomföra prisökningar för att kompensera för högre råvarupriser, men dessa höjningar har ännu inte slagit igenom fullt ut. Detta, i kombination med lägre underliggande nettoförsäljning, ledde till att underliggande EBITA minskade. Resultatet är i allt väsentligt i linje med våra förväntningar.

- Samgåendet mellan Cloetta och LEAF har fått en bra start och kommer att bidra till ett starkare och mer lönsamt företag, avslutar Bengt Baron.

Medieförfrågningar, vänligen kontakta

Jacob Broberg, SVP Corporate Communications & Investor Relations, tel. 070-190 00 33

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Cloetta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 maj 2012 klockan 07.30.

Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag i Norden, Holland och Italien. Sammantaget säljs Cloettas produkter i fler än 50 länder. Cloetta har några av de starkaste varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife, Saila, Red Band och Sperlari. Cloetta har 12 fabriker i sex länder. Cloettas B-aktie handlas på NASDAQ OMX i Stockholm. Mer information finns tillgänglig på www.cloetta.se