Delårsrapport Q1, 1 september – 30 november 2011: Cloetta redovisar lägre resultat

Cloettas nettoomsättning uppgick under första kvartalet till 302 Mkr (333). Rörelseresultatet för samma period uppgick till 31 Mkr (45). Resultatet efter skatt blev 23 Mkr (32).

- Under kvartalet ökade försäljningen av Cloettas två största varumärken Kexchoklad och Polly, säger VD Curt Petri. Den minskade försäljningen under kvartalet beror på en svagare utveckling på dagligvarumarknaden jämfört med samma period föregående år, den minskade legotillverkningen samt på föregående års införsäljningsvolymer av de då nylanserade Tarragonakakorna. Ökade marknadsinvesteringar i framförallt Norge har även påverkat resultatet. Prisökningar har genomförts under hösten, som kommer att få effekt under nästa år, forstätter Curt Petri.

Den 16 december 2011 offentliggjordes ett förslag om samgående mellan Cloetta och LEAF. För vidare information se www.cloetta.se

- Samgåendet med LEAF betyder helt nya förutsättningar för Cloetta, säger Curt Petri. Cloetta har starka genomarbetade planer för 2012 inom produkt- och kategoriutveckling. Tillsammans med LEAFs starka varumärkes- och produktportfölj kommer vi få minst fem kompletterande segment, där vi är marknadsledare i Sverige och ett starkt fäste i Norden, vilket kommer gynna aktieägare, kunder, konsumenter och medarbetare.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Cloetta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 december 2011 klockan 13.00.

För ytterligare information vänligen kontakta
Curt Petri, VD, mobil 070-593 2169 eller Kent Sandin, CFO, mobil 070-582 7795.

Cloetta grundades 1862 och är Nordens äldsta konfektyrföretag. Under 2012 fyller Cloetta därmed 150 år. Varumärket Cloetta står för ansvar och kvalitet men är samtidigt starkt förknippat med glädje, njutning och energi. Cloettas viktigaste varumärken är Kexchoklad, Center, Plopp, Polly, Tarragona, Guldnougat, Bridge, Juleskum, Sportlunch och Extra Starka. Cloetta har två produktionsanläggningar, en i Ljungsbro och en i Alingsås.
www.cloetta.se