• Cloetta AB/

Delårsrapport Q2, 1 september 2010 – 28 februari 2011: Lägre försäljning och marginaler

Den totala konfektyrmarknaden minskade med 1,5 procent* under december-januari och Cloetta med 3 procent*. Våra fortsatta satsningar på nyhetslanseringar och därmed kostnader för produktutveckling samt ökade försäljnings- och marknadsaktiviteter har under andra kvartalet inte motsvarats av förväntad försäljning. Försäljningen av Cloettas produkter under kvartalet blev 202 Mkr (212) och rörelseresultat uppgick till -23 Mkr (-7). Den totala nettoomsättningen under första halvåret uppgick till 557 Mkr (581) och rörelseresultatet blev 22 Mkr (37).

- Vi kan summera ett andra kvartal med flera viktiga nyhetslanseringar, där våra starka varumärken fortsatt gått bra men med en försäljning som totalt minskade, främst inom smågodis och säsongsartiklar, kommenterar Cloettas VD Curt Petri.

Minskad försäljning och lägre legotillverkning har, tillsammans med fortsatt höga råvarupriser, pressat marginalerna och lett till ett försämrat rörelseresultat jämfört med motsvarande period föregående år.

- Sveriges mest sålda konfektyrartikel, Kexchoklad, har fått en helt ny design. Varumärket har inför skidsäsongen kompletterats med Kexchoklad Blåbär, som positivt påverkat försäljningen av Kexchoklad. Under kvartalet relanserade vi Cloettas chokladpåsar, med Polly, Bridge, Kexchoklad Minirutor och nyheten Pops Crunchy under ett sammanhållande koncept för ökad synlighet i butik, vilket fick ett positivt mottagande, berättar Curt Petri.

- Med ökat fokus arbetar vi nu med effektivitetsprogram inom hela förädlingskedjan. Försäljnings- och marknadsaktiviteter optimeras och hela verksamheten genomlyses för att sälja och producera vårt sortiment effektivt. Behov finns också att höja priserna på vissa produkter, avslutar Curt Petri.

* Nielsen i värde (försäljning ur butik)

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Cloetta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 mars 2011 klockan 12.30.

För ytterligare information vänligen kontakta
Curt Petri, VD, mobil 070-593 2169 eller Kent Sandin, CFO, mobil 070-582 7795.

Cloetta grundades 1862 och är Nordens äldsta konfektyrföretag. Cloettas viktigaste varumärken är Kexchoklad, Center, Plopp, Polly, Tarragona, Guldnougat, Bridge, Juleskum, Sportlunch, Extra Starka och chokladkaksserien Good. Cloetta har två produktionsanläggningar, en i Ljungsbro och en i Alingsås. Cloettas nettoomsättning under perioden 1 september 2009 - 31 augusti 2010 uppgick till 1 061 MSEK. Cloettas aktie av serie B handlas från och med den 16 februari 2009 på NASDAQ OMX Stockholm.
www.cloetta.se