• Cloetta AB/

Delårsrapport Q2 1 september 2008 – 28 februari 2009: Ökad försäljning av prioriterade varumärken

Försäljningen av Cloettaprodukter ökade under perioden med 2,4 procent. Cloettas nettoomsättning uppgick under andra kvartalet till 278 Mkr (332). Försäljningsuppdraget för Fazer Konfektyr på den svenska, norska och danska marknaden upphörde vid årsskiftet, en följd av delningen av Cloetta Fazer, vilket förklarar försäljningsminskningen. Rörelseresultatet blev -8 Mkr (-9).

Omsättningen för hela första halvåret som sträcker sig från 1 september 2008 till den 28 februari 2009 uppgick till 735 Mkr (778). Rörelseresultat för halvåret blev 30 Mkr (29) och rörelsemarginalen 4,1 procent (3,7).

Exklusive samtliga rörelsestörande poster, som i huvudsak har uppkommit i samband med separationen från Fazer Konfektyr, uppgick rörelseresultatet till 25 Mkr (51). Resultat efter skatt uppgick till 32 Mkr (22), vilket motsvarar en vinst per aktie på 1,33 kr (0,91).

Försäljningsvolymen under första halvåret av Cloettas tio prioriterade varumärken ökade med 3 procent jämfört med föregående år.

– Cloettas produkter har sålt bra under hela första halvåret, säger företagets VD Curt Petri. Att nettoomsättningen har minskat med totalt 5,5 procent under det första halvåret beror på delningen av Cloetta Fazer som medförde att Cloettas försäljningsuppdrag för Fazer Konfektyr upphörde vid årsskiftet, vilket även påverkar resultatet negativt. Försäljningen av Cloettaprodukter ökade under perioden med 2,4 procent.

– Resultatmässigt påverkas Cloettas resultat fortfarande av ökade råvarukostnader, som under den senaste tiden stigit ytterligare genom försvagningen av den svenska kronan, fortsätter Curt Petri. Vi har därför behov av att genomföra ytterligare prishöjningar under 2009. Samtidigt fortsätter vi det framgångsrika arbetet med effektivitetshöjande åtgärder.

– På grund av delningen av Cloetta Fazer bedömer jag att rörelsemarginalen kommer att vara negativ under en övergångsperiod och att Cloetta därmed kommer att redovisa en förlust för helåret, avslutar Curt Petri.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Cloetta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 mars 2009 klockan 16.40.