Juliskum -tomten är äntligen på sommarsemester!

Nu kan du få årets Juliklapp mitt i sommaren och vi avslöjar årets tomtechock, nämligen Cloettas Juliskum – skumtomtar med smak av päronglass och läskande Cola.

-Efter succén med årgångsskummet Juleskum Polka som lanserades julen 2011 fortsätter vi nu att ta ut svängarna för vårt folkkära Juleskum. Med glimten i ögat vill vi utveckla vårt erbjudande inom säsongsskum, med utgångspunkt från Juleskum som varumärke. Vi låter helt enkelt tomten åka på sommarsemester berättar Marknadsdirektör Johan Eriksson.

Cloettas Juleskum lanserades redan på 1960-talet och tillverkas fortfarande i vår fabrik i Ljungsbro Östergötland. Juleskum är ett varumärke som växt av helt egen kraft och har volymmässigt blivit fem gånger så stort det senaste decenniet, berättar Tomas Thörnström Segmentsansvarig. Cloetta är marknadsledare inom säsongsskum, Juleskum står för ca 83% av allt säsongsskum under julperioden
(ACN okt-jan, värde+volym, SVH+DVH). Juleskum är en riktig svensk favorit och sålde över 1000 ton på svenska marknaden Julen 2011 säger Tomas.

Nu vill vi bredda oss och ge konsumenterna en ny säsong att kunna njuta av vårt goda skum. Den söta smaken av päronglass bjuder i kombination med syrligheten i Cola på en härlig upplevelse med doft och smak av sommar.

Juliskum är en limited edition och kommer endast att finnas under sommaren 2012, så missa inte chansen att skratta lite ihop med tomten på stranden!

För ytterligare information vänligen kontakta

Marknadsdirektör Johan Eriksson mobil 0730 26 16 49
Segmentsansvarig Tomas Thörnström mobil 0703 370609

Vill du ha bilder eller produktprov till redaktionen maila till: kommunikation@cloetta.se

cloetta.se/com    -  facebook.com/Cloetta  -   youtube.com/user/CloettaSverige  - kommunikation@cloetta.se

Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag i Norden, Holland och Italien. Sammantaget säljs Cloettas produkter i fler än 50 länder. Cloetta har några av de starkaste varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife, Saila, Red Band och Sperlari. Cloetta har 12 fabriker i sex länder. Cloettas B-aktie handlas på NASDAQ OMX i Stockholm.

Mer information finns tillgänglig på www.cloetta.se

Visste du detta om Juleskum
Cloettas Juleskum har varit originalet i över 40 år och är i dag ett självklart inslag i våra jultraditioner.
Cloetta började tillverka skum till jul redan 1934, så föregångarna till Juleskum fanns redan då.
Dock dröjde det till 1960-talet innan produkterna mer liknade de skum vi säljer idag. Juleskum är lite nostalgi, den röda påsen med rosa tomtar har blivit ett självklart inslag till jul.
Vi tillverkar ungefär 194 miljoner tomtar vilket motsvarar 1200 ton. Om man skulle lägga Juleskumstomtarna i en lång rad så räcker det till ett kvarts varv kring jordklotet. Om man skulle hälla ut alla tomtarna i en hög skulle man fylla Globen.
Juleskum Original säljs till 80 % i Sverige men även våra nordiska grannar i Norge och Danmark är förtjusta i Juleskum.  77 % tycker att Juleskum är viktigt att ha till julfirandet/julbordet. Näst efter julskinkan gör det Juleskum viktigast av all mat, dryck och konfektyr under julperioden.
 (Undersökning på Cloettas Hemsida dec 2010, 1486st deltagare)