Nu släpper Cloetta, för första gången, en ny smak på vårt populära Juleskum!

-Cloettas Juleskum lanserades redan på 1960-talet och volymmässigt har Juleskum blivit fem gånger så stort det senaste decenniet, berättar marknadschef Johan Eriksson. Det här är en produkt och ett varumärke som i hög grad vuxit av helt egen kraft, förklarar Eriksson. Vi känner därför att det nu äntligen är dags att komplettera originalet med en smakvariant, fortsätter Eriksson.

-Efter rader av smaktester landade vi på polkasmak förklarar Tomas Thörnström, Segmentsansvarig. Det finns flera smaker som förknippas med julen och polka visade sig vara en av dem, fortsätter Thörnström. Vi producerar både Juleskum och polkagrisar så då kom vi på idén att baka ihop dem till en härlig produkt, utvecklar Thörnström.

De som vill smaka Juleskum Polka får dock skynda sig till butik - vi har redan sålt slut de 600 000 påsar vi tillverkat till våra kunder på bl. a ICA, Coop och Axfood, berättar Thörnström. En viktig indikation på hur smakvarianten kommer att mottas – men nu återstår bara vad svenskarna tycker om att vi gör en vit tomte med rosarött skägg, avslutar Törnström.

-          Cloetta Juleskum står för ca 83 % av allt säsongsskum under julperioden (ACN okt-jan, värde+volym, SVH+DVH)
-          De 4 största artiklarna inom säsongsskum kommer från Cloetta

För ytterligare information vänligen kontakta
Segmentsansvarig Tomas Thörnström mobil 0703 370609
Marknadschef Johan Eriksson mobil 0730 26 16 49

För produktprover, bilder mm kontakta kommunikation@cloetta.se

cloetta.se/com    -  facebook.com/Cloetta  -   youtube.com/user/CloettaSverige  - kommunikation@cloetta.se

Cloetta grundades 1862 och är Nordens äldsta konfektyrföretag. Cloettas viktigaste varumärken är Kexchoklad, Center, Plopp, Polly, Tarragona, Guldnougat, Bridge, Juleskum, Sportlunch och Extra Starka

Visste du detta om Juleskum

Cloettas Juleskum har varit originalet i över 40 år och är i dag ett självklart inslag i våra jultraditioner.
Cloetta började tillverka skum till jul redan 1934, så föregångarna till Juleskum fanns redan då.
Dock dröjde det till 1960-talet innan produkterna mer liknade de skum vi säljer idag. Juleskum är lite nostalgi, den röda påsen med rosa tomtar har blivit ett självklart inslag till jul.

Vi tillverkar ungefär 194 miljoner tomtar vilket motsvarar 1200 ton. Om man skulle lägga Juleskumstomtarna i en lång rad så räcker det till ett kvarts varv kring jordklotet. Om man skulle hälla ut alla tomtarna i en hög skulle man fylla Globen.
 Juleskum Original säljs till 80 % i Sverige men även våra nordiska grannar i Norge och Danmark är förtjusta i Juleskum.

77 % tycker att Juleskum är viktigt att ha till julfirandet/julbordet. Näst efter julskinkan gör det Juleskum viktigast av all mat, dryck och konfektyr under julperioden.
(Undersökning på Cloettas Hemsida dec 2010, 1486st deltagare)