Tillbaka till framtiden

Cloetta och Linköpings kommun i en unik gemensam satsning – ett snabbköp från 1950-talet med unika erbjudanden från Linköpings och Ljungsbros älskade Chokladfabrik

Idag kl 11 invigds den nya Cloetta-butiken i Gamla Linköping under lättsamma former av Landshövding Elisabeth Nilsson. Inte ett av vår landshövdings tyngsta uppdrag – men sannolikt ett av det mer lustfyllda. Tillsammans med Mikael Svenfelt, styrelseledamot i Cloetta och fjärde generationen av Cloetta-ägare samt Johan Lundgren, Kultur- och fritidsnämndens ordförande, kommer hon att klippa band, provsmaka välkända produkter, mingla i en butiksmiljö som är autentisk från början av 1950-talet samt ta del av Cloettas historia och framtid.

Vi på Cloetta känner oss som en viktig del av Linköping och när det blev möjligt att få en mycket ändamålsenlig lokal där vi kan beskriva såväl vår historia som vår framtid så blev vi positivt inställda, säger Tony Wiréhn, ansvarig för Affärsutveckling på Cloetta. Då Friluftsmuseet Gamla Linköping hade önskemål om en mer ändamålsenlig butik sammanföll det väl med vår ambition och en butikslokal som återskapar 1950-talets snabbköp blir en fullträff för båda parter, berättar Tony.

Planeringen för att fylla Cloetta-huset med produkter och aktiviteter har pågått för fullt under ett års tid fortsätter Wiréhn. Vi är idag otroligt nöjda och stolta över den inspirerande butiksmiljö vi har skapat där vi har möjlighet att berätta både om vår historia samt även vår framtid, fortsätter Tony Wiréhn. Vi hoppas kunna erbjuda såväl unika produkter som upplevelser under våra kommande år i Gamla Linköping, avslutar Tony.

Under morgondagen öppnas Butiken för allmänheten kl 11.00. På programmet står då både chokladjakt som andra påsk- och godisrelaterade aktiviteter för hela familjen.

För ytterligare information vänligen kontakta

Ansvarig Affärsutveckling, Tony Wiréhn, mobil 070-680 76 00

Kommunikationschef Christina Björck, mobil 070-544 88 78

Om Friluftsmuseet Gamla Linköping
I Friluftsmuseet Gamla Linköping gör du en resa i tiden och upplev svenskt småstadsliv för hundra år sedan. I stadskvarteren hittar du trähus, kullerstensgränder, trädgårdar och många museer. Här finns också butiker och hantverk, restaurang och café. En kort promenad genom Vallaskogen tar dig till Valla gård med landsbygdens historia, djur, lekplats och minigolfbana.

Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag i Norden, Holland och Italien. Sammantaget säljs Cloettas produkter i fler än 50 länder. Cloetta har några av de starkaste varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife, Saila, Red Band och Sperlari. Cloetta har 12 fabriker i sex länder. Cloettas B-aktie handlas på NASDAQ OMX i Stockholm.

Mer information finns tillgänglig på www.cloetta.se

e-mail: kommunikation@cloetta.se