Var femte Smålänning får mycket ofta en fin komplimang

Småland, Gotland och Öland i komplimangtoppen i ny SIFO-undersökning

Smålänningar, Gotlänningar och Ölänningar är de som i störst utsträckning uppger att de mycket ofta får en riktigt fin komplimang av någon i sin närhet. Det uppger var femte invånare. På andra plats kommer Stockholmarna, där motsvarande siffra är 14 procent. Det visar en ny SIFO-undersökning genomförd på uppdrag av Cloetta.  Samtidigt visar undersökningen att mer än varannan svensk endast ibland, sällan eller aldrig får komplimanger.

Men samtidigt som Smålänningar, Gotlänningar och Ölänningar är de som framförallt uppger att de mycket ofta får komplimanger, är de sämst i Sverige på att faktiskt ge uppskattning till personer i sin närhet . Endast 7 procent uppger att de alltid berättar hur mycket de uppskattar en person när de tänker på det. Att jämföras med motsvarande siffra för resten av Sverige som ligger på 16 procent.

- Det finns så mycket kärlek och uppskattning i oss alla och det är någonting vi tar fasta på i vår Summer of Love-turné som kommer till Västervik den 5 till 7 augusti. Då vill vi uppmuntra Västerviksborna att ta tillfället i akt att ge någon en riktigt fin komplimang, säger Christina Björck, informationschef på Cloetta.

Vidare uppger 75 % av Smålänningarna, Gotlänningarna och Ölänningarna att de anser att svenskar överlag är dåliga på att ge komplimanger.

- Vi vill lyfta fram hur enkelt det är att visa sin uppskattning för någon och vi hoppas på att inspirera Västerviksbor att göra någon glad med en komplimang och kanske en bit choklad. Det blir extra lätt med våra Kärleks-Plopp med budskapen Puss, Kram, Kärlek och Lycka, fortsätter Christina Björck.

Om Summer of Love

Cloetta turnerar runt i Sverige i sommar för att sprida glädje och kärlek och kommer till hamnen i Västervik den 5-7 augusti . Träffa Cloettas medarbetare, spela beachvolleyboll och smaka sommarens nyheter Kexchoklad Hallon och Polly Summer Berries.

Undersökningen genomfördes nationellt i juni 2010 bland 1 000 svenskar. Siffrorna motsvarar regionen Småland och öarna.

För ytterligare information, kontakta:
Kontaktperson: Christina Björck, Informationschef Cloetta
E-post: christina.bjorck@cloetta.se

Cloetta grundades 1862 och är Nordens äldsta samt det enda större helsvenska konfektyrföretaget.
Cloettas mest kända varumärken är Kexchoklad, Center, Plopp, Polly, Tarragona, Guldnougat, Bridge, Juleskum, Sportlunch och Extra Starka. Cloetta har två produktionsanläggningar, en i Ljungsbro och en i Alingsås.