Västsvenskar får oftare komplimanger än andra svenskar

Färsk SIFO-undersökning kartlägger svenskarnas komplimangvanor

Boende i Västsverige, inklusive Halmstad, får oftare komplimanger i förhållande till andra svenskar.  Det visar en ny SIFO-undersökning genomförd på uppdrag av Cloetta. Mer än nio av tio boende i området uppger att de mycket ofta, ganska ofta eller ibland får en riktigt fin komplimang av någon i sin närhet.

Samtidigt är det mycket kärlek och uppskattning som hålls inne. Fyra av fem boende i Västsverige uppger nämligen att det händer att tänker på hur mycket de uppskattar en person utan att berätta det för honom eller henne.

- Det finns så mycket kärlek och uppskattning i oss alla och det är någonting vi tar fasta på i vår Summer of Love-turné som kommer till Halmstad den 22 till 25 juli. Då vill vi uppmuntra Halmstadborna att ta tillfället i akt att ge någon en riktigt fin komplimang, säger Karin Ljungmark-Malmström, Kommersiell direktör på Cloetta.

Vidare visar undersökningen att nästan åtta av tio boende i Västsverige anser att svenskar överlag är dåliga på att ge komplimanger.

- Vi vill lyfta fram hur enkelt det är att visa sin uppskattning för någon och vi hoppas på att inspirera Halmstadbor att göra någon glad med en komplimang och kanske en bit choklad. Det blir extra lätt med våra Kärleks-Plopp med budskapen Puss, Kram, Kärlek och Lycka, fortsätter Karin Ljungmark-Malmström.

Om Summer of Love

Cloetta turnerar runt i Sverige i sommar för att sprida glädje och kärlek och kommer till Stora Torget i Halmstad den 22-25 juli. Träffa Cloettas medarbetare, spela beachvolleyboll och smaka sommarens nyheter Kexchoklad Hallon och Polly Summer Berries.

SIFO-undersökningen genomfördes nationellt i juni 2010 bland 1 000 svenskar. Siffrorna motsvarar regionen Västsverige.

För ytterligare information, kontakta:
Kontaktperson: Karin Ljungmark-Malmström, Kommersiell direktör, Cloetta
Tel:  070-637 2808
E-post: karin.ljungmark-malmstrom@cloetta.se

Cloetta grundades 1862 och är Nordens äldsta samt det enda större helsvenska konfektyrföretaget.
Cloettas mest kända varumärken är Kexchoklad, Center, Plopp, Polly, Tarragona, Guldnougat, Bridge, Juleskum, Sportlunch och Extra Starka. Cloetta har två produktionsanläggningar, en i Ljungsbro och en i Alingsås.