Karlstadbaserade IT-partnern CloudPro AB expanderar och förvärvar X-Border AB

CloudPro AB expanderar inom drift, infrastruktur och molntjänster genom förvärv av X-Border AB. Genom förvärvet förstärker CloudPro sin ledande position och sin kompetens ytterligare.

CloudPro har 25 års erfarenhet som IT-partner och kan titulera sig bäst i Sverige när det kommer till kundnöjdhet inom infrastruktur och drift. Bolaget har med sitt huvudkontor i centrala Karlstad, 25 anställda och en omsättning på över 50 miljoner, en gedigen kundbas med kunder som Synsam, Nordic Medtest och Consortio Fashion Group. CloudPro AB är del av den starkt expansiva entreprenörsplattformen för bolag inom digitalisering, Combined Excellence AB, med bas i Karlstad.

”X-Border kompletterar CloudPros nuvarande erbjudande inom effektiva och moderna IT-infrastrukturlösningar väl. Förutom en generell förstärkning av marknadspositionen och erbjudandet ser vi med glädje fram emot att välkomna nya kompetenta kollegor”, säger Lennart Ivars, tf VD CloudPro AB.

X-Border startade 2009 och ägs av två av sina ursprungliga grundare tillsammans med industrikoncernen O.F. Ahlmark & Co Eftr. AB., som blev delägare i bolaget 2010. Bolaget har sitt säte i Karlstad och omsatte 2018 18 Mkr med 11 anställda. Kunderna finns representerade i hela Europa och norra Afrika, inklusive en stark lokal position med kunder som BBGRUPPEN, Ahlmark Lines och Miller Graphics Group.

"Vi är mycket glada för och trygga i att få CloudPro AB som ny ägare. CloudPro AB är en stark aktör och ett erkänt duktigt spjutspetsbolag i Karlstad. Vi har mycket bra förutsättningar att utvecklas vidare tillsammans inom vårt gemensamma kompetensområde”, säger Anders Bergenheim, styrelseordförande i X-Border AB.

”Combined Excellence är en koncern med fokus på aktivt ägande av expertbolag med verksamhet inom digitalisering. X-Border blir ett välkommet tillskott i CloudPro och vårt digitala eko-system när vi bygger vidare för att, via våra expertbolag, erbjuda våra kunder det yttersta inom digitalisering. Vi stärker även vår position som största IT-koncern i Värmland med säte här samt tar ett steg vidare mot målet en miljard”, säger Rikard Boström, Segmentsansvarig Combined Excellence AB.

”Vi ska fortsätta vårda de fina relationer som X-Border har med sina kunder idag och tillsammans skapa en IT-drift och support som säkrar kundernas framtida affärer”, säger Lennart Ivars, tf VD CloudPro AB.

Tillträdesdatum är den 2 december 2019.

För mer information, vänligen kontakta:

Lennart Ivars, tf VD CloudPro AB
Tel: +46 70 527 51 40, e-post: lennart.ivars@cloudpro.se