Kundanpassad colocation för COOP Värmland

En 100 procent kundanpassad lösning och ett långsiktigt tänk i leveransen. Det blev avgörande när COOP Värmland valde CloudPro som leverantör av colocation för sin verksamhetskritiska datalagring.

COOP Vrmland vljer CloudPro fr colocation

En kundanpassad colocation i moderna och säkra datacenter. Det är CloudPro oerhört stolta över att kunna
leverera till COOP Värmland. Med omkring 60 butiker runt om i hela Värmland ställs höga krav på driftsäkerhet.

– COOP Värmlands behov av datalagring är helt avgörande för verksamheten. Samtliga delar av varuflödet beräknas till stor del på data som ackumulerats under åren genom den försäljning som bedrivs inom vår koncern, berättar Thomas Berglund, Varuflöde- och IT-chef för COOP Värmland.

Lokalt producerade drifttjänster

COOP Värmland står för ett starkt lokalt engagemang där inslaget av lokalt framtagna produkter är ett naturligt inslag i samtliga butiker. Därför känns det roligt att kunna erbjuda lokalt producerade drifttjänster.

– CloudPro har två datacenter lämpade för kundanpassad colocation inom vårt närområde. Detta var viktigt för oss eftersom vi precis valt att upphöra med att driva datacenter i egen regi. Samtidigt måste den hårdvara vi nyttjar ändå vara lätttillgängliga för oss. När det gäller CloudPro för COOP Värmland i detta avseende erhöll vi nu faktiskt mer lättillgängliga hallar än vad vi hade i egen regi, konstaterar Thomas Berglund.

Därför valde COOP Värmland kundanpassad colocation från CloudPro

Kravlistan från COOP Värmland vad omfattande och CloudPro konkurrensutsattes i processen i valet av leverantör av kundanpassad colocation.

– De aspekter som vi bedömde som viktiga vid valet av colocation är att leverantören ska vara långsiktig, stabil samt lösningsorienterad. Det ska gå att föra en diskussion med en leverantör för att vi för vår verksamhet ska en optimal lösning. Vi är inte intresserade av ett ”one size fits all-upplägg” som en del leverantörer praktiserar. Likaså ska man leverera valuta för pengarna. Priset måste alltid vara det rätta. Dock betyder inte detta att det alltid är lägsta pris som är avgörande, säger Thomas Berglund.

Stark leverans från koncernen

COOP Värmland har en lång kundrelation till CloudPros systerbolag Elvenite. Glädjande därför såklart att även CloudPro nu finns med som leverantör av en kundanpassad colocation.

– Vi är glada över att COOP Värmland har valt oss för att ta hand om deras centrala utrustning. Deras verksamhet är beroende av att systemen är tillgängliga och vår erfarenhet av kritiska system kombinerat med våra redundanta hallar i Karlstad gjorde oss till en naturlig partner. Det är extra kul att vi dessutom nu utökar vår leverans inom Combined Excellence då vårt systerbolag Elvenite sedan tidigare ansvarar för driften av systemen, säger Rikard Elofsson, CTO hos CloudPro.

– CloudPro offererade den bästa helhetslösningen och var den bästa leverantören av de som var inbjudna till förhandlingar.

Rikard Elofsson, CTO

rikard.elofsson@cloudpro.se