Internationella politiska ledare möts i Stockholm

Report this content

Club de Madrid är en oberoende internationell organisation, med säte i Madrid, som arbetar för demokratins utveckling i världen. Organisationen har ca 70 medlemmar och grundades i maj 2002. Samtliga medlemmar har varit stats- eller regeringchefer, eller varit chefer för någon av de största mellanstatliga organisationerna (som FN eller Europeiska Kommissionen). Måndagen den 27 mars 2006 håller Club de Madrids verkställande utskott möte, som denna gång är förlagt till Stockholm. En presskonferens kommer att äga rum kl 17.00 på Prins Eugens Waldemarsudde. Under vistelsen i Stockholm kommer Ricardo Lagos, nyss avgången president i Chile, att ta över ordförandeskapet i Club de Madrid, vilket sker under en ceremoni på Utrikesdepartementet. Ricardo Lagos efterträder tidigare brasilianske presidenten Fernando Henrique Cardoso, som har haft ordförandeskapet i över två år. Efter ceremonin kommer Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia att vara värdar för en lunch, där medlemmarna i Club de Madrid kommer att närvara tillsammans med specialinbjudna gäster. Ricardo Lagos kommer att hålla ett anförande vid presskonferensen, tillsammans med Mary Robinson, Madridklubbens viceordförande, och tidigare irländsk president och FNs Höga Kommissarie för mänskliga rättigheter, och Club de Madrids generalsekreterare, Kim Campbell (fd premiärminister i Kanada). Dessutom kommer alla de närvarande medlemmarna att finnas tillgänglig för intervjuer. Cirka femton av Club de Madrids medlemmar kommer att vara i Stockholm under mötet, exempelvis Carl Bildt och den tidigare statsministern i Norge, Kjell Magne Bondevik, liksom en del andra internationella ledare, som Hans Blix ordförande i Weapons of Mass Destruction Commission, Vidar Helgesen, generalsekreterare för IDEA International, och Bo Ekman, grundare och ordförande för Tällberg Forum. Ackreditering: Av säkerhets skäl behöver alla journalister ackreditera sig. Anmälan skickas till Karin O’Connor karin@allies.se eller till Henrik Lund hlund@clubmadrid.org Möjlighet till intervjuer: Det finns även utökade möjligheter till enskilda intervjuer med övriga medlemmar i Club de Madrid, under pågående möte i Stockholm. Se bifogad lista över deltagande medlemmar.