CLX Communications och Ericsson tecknar globalt licensavtal för att tillhandahålla operatörer med SMS mjukvarulösningar

Report this content

Ericsson (NYSE: ERIC) och CLX Communications (Nasdaq Stockholm: CLX) operatörsdivision, Symsoft, har tecknat ett globalt licensavtal där Ericsson kommer att licensiera Symsofts mjukvarulösningar inom SMS till mobiloperatörer.

Mobila meddelandetjänster är en viktig del av mobiloperatörers tjänsteportfölj. Ericsson, världsledande inom kommunikationsteknik och tjänster, har tecknat ett globalt licensavtal med Symsoft, operatörsdivisionen i CLX Communications, för att hjälpa mobiloperatörer att maximera framgången för mobila textmeddelanden (SMS).

Det exklusiva ramavtalet följer Ericssons grundliga utvärdering av Symsofts SMS-lösningar. Utvärderingen inkluderade teknisk utvärdering av mjukvara och tjänster samt kommersiell, operativ och finansiell utvärdering för att säkerställa bästa möjliga värde för Ericssons kunder.

Licensavtalet inom SMS-lösningar omfattar Symsofts mjukvarulösningar och tjänster för SMSC, A2P SMSC, USSD och SMS Firewall. Värdet av kontraktet är beroende av framgången för det ömsesidiga samarbetet mellan Ericsson och Symsoft.

Johan Rosendahl, Managing Director för Symsoft, kommenterar: "Detta avtal är ett fantastiskt bevis för vår operatörsdivisions starka mjukvaru- och tjänsteportfölj inom SMS." Rosendahl fortsätter: "Företagskulturen mellan våra två företag passar väldigt bra ihop, och vi är stolta och entusiastiska över möjligheten att arbeta tillsammans med Ericsson, som är världsledande inom kommunikationsteknik och tjänster".

För mer information, vänligen kontakta:
Odd Bolin, CFO, CLX Communications, +46 8 32 75 10, ir@clxcommunications.com
Johan Rosendahl, Managing Director, Symsoft, +46 8 566 166 00, info@symsoft.com

Om Symsoft
Symsoft är operatörsdivisionen inom CLX Communications, en tillförlitlig partner till mobiloperatörer över hela världen. Symsoft tillhandahåller avancerade lösningar och tjänster för realtids-BSS, mervärdestjänster (VAS), MVNO-tjänster och nätverkssäkerhet. För mer information besök www.symsoft.com.

Om CLX Communications
CLX Communications (CLX) är en ledande leverantör av molnbaserade kommunikationstjänster och lösningar till företag och mobiloperatörer. CLX:s mobila kommunikationstjänster gör det möjligt för företag att snabbt, säkert och kostnadseffektivt kommunicera globalt med sina kunder och anslutna enheter (Internet of Things, IoT). CLX:s lösningar möjliggör affärskritisk kommunikation över hela världen via mobila meddelandetjänster (SMS), rösttjänster och mobila konnektivitetstjänster för IoT. Koncernen har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt försäljnings­kontor i mer än 10 länder. För mer information se www.clxcommunications.com.

CLX Communications AB (org.nr. 556882-8908)
Kista Science Tower, Box 1219, 164 28 Kista, Stockholm, Sverige

Web: www.clxcommunications.com , mail: info@clxcommunications.com , tel: 46 8 32 75 10

Taggar:

Snabbfakta

CLX Communications AB är en ledande global leverantör av molnbaserade kommunikationstjänster till företag och mjukvarulösningar till mobiloperatörer. CLX flexibla gränssnitt ger företag möjlighet att säkert och kostnadseffektivt kommunicera globalt med sina kunder och uppkopplade enheter (Internet of Things) via SMS, röstsamtal och mobildata. Tack vare direkta operatörsrelationer når CLX drygt 7 miljarder mobiltelefoner och uppkopplade enheter i världen. CLX har över 550 företagskunder och 70 operatörskunder. Bolaget grundades 2008 och har huvudkontor i Kista, Stockholm och kontor i ytterligare 10 länder. Omsättningen 2014/2015 var 844 MSEK. För mer information se www.clxcommunications.com.

Citat

Detta avtal är ett fantastiskt bevis för vår operatörsdivisions starka mjukvaru- och tjänsteportfölj inom SMS. Företagskulturen mellan våra två företag passar väldigt bra ihop, och vi är stolta och entusiastiska över möjligheten att arbeta tillsammans med Ericsson, som är världsledande inom kommunikationsteknik och tjänster.
Johan Rosendahl, Managing Director för Symsoft