• CLX Communications AB/

Symsoft, operatörsdivision inom CLX Communications, tecknar globalt avtal med SAP för att erbjuda mobiloperatörer brandväggslösning för SMS

Stockholm, 9e februari, 2016

CLX Communications (Nasdaq Stockholm: CLX) operatörsdivision, Symsoft, tillkännagav idag ett globalt mjukvarulicens- och distributionsavtal för Symsofts lösningar med SAP SE (NYSE: SAP). Avtalet gör det möjligt för SAP att leverera Symsofts brandväggslösning för SMS till mobiloperatörer. Lösningen, i kombination med de tjänster SAP erbjuder till telekomoperatörer, är utformad för att öka skyddet för mobila operatörsnätverk.

Marknaden för mobila meddelandetjänster förändras för mobiloperatörer globalt. Potentialen för mobila meddelandetjänster för företag (A2P-meddelandetjänster) växer, med intäkter från A2P-SMS som inom överskådlig framtid förväntas passera traditionella intäkter från meddelandetjänster mellan abonnenter. I ett allt mer komplext ekosystem med nya marknadsaktörer finns det ett akut behov för mobiloperatörer att ta kontroll över sina nät för att skydda sina mobilabonnenter från bedrägerier och olovlig trafik, samt att säkerställa intäkter från A2P-meddelandetjänster från företag. Många mobiloperatörsnät är dock fortfarande inte skyddade fullt ut.

SAP har en bred erfarenhet av att framgångsrikt leverera lösningar och tjänster till mobiloperatörer globalt. Det globala avtalet med Symsoft stöder SAP:s pågående arbete att skydda och förbättra ekosystemet för mobiloperatör.

Avtalet innehåller en komplett brandvägglösning för SMS som ger mobiloperatörer:

• Omfattande skydd för olika SMS bedrägerier
  • Säkerställande av intäkter för A2P SMS, vilket kan bidra till att förbättra operatörers resultat

Avtalet omfattar även tjänster med återkommande uppdateringar av brandväggsregler, vilket tillhandahåller skydd för både idag existerande bedrägerimetoder och effektiv hantering av nya bedrägerimetoder. Brandvägglösningen för SMS är en fullt managerad lösning, vilket ger effektivitetsvinster, know-how och arbetsbesparingar för mobiloperatörer.

"Vi är mycket glada över det globala avtalet med SAP", säger Johan Rosendahl, Managing Director för Symsoft. "Vår omfattande brandväggslösning för SMS, tillsammans med SAP:s starka marknadsnärvaro och djupgående branschkunskap, ger en best-of-breed-lösning för mobiloperatörer. Vi kan tillförlitligt adressera befintliga behov globalt för att stärka säkerheten i mobilnätverk och säkerställa intäkter från den viktiga A2P-SMS-kanalen."

Sethu M, president, SAP Mobile Services, säger: "SAP:s kompetens i företag-till-person och person-till-person-meddelandehantering har hjälpt oss att skapa SAP SMS Firewall 365 mobile service, som identifierar oönskad SMS-trafik och hjälper operatörer driva intäkter. Vårt samarbete med Symsoft kombinerar vår expertis inom SMS-samtrafik och Symsofts kompetens i att hantera bedrägerier. Tillsammans kan vi gå in som en partner till mobiloperatörer för att hjälpa dem kompensera investeringar i sina mobilnät med den ekonomiska avkastning som lösningarna ger. "

Om Symsoft

Symsoft är operatörsdivisionen inom CLX Communications, en tillförlitlig partner till mobiloperatörer över hela världen. Symsoft tillhandahåller avancerade lösningar och tjänster för realtids-BSS, mervärdestjänster (VAS), MVNO-tjänster och nätverkssäkerhet. För mer information besök http://www.symsoft.com.

Om CLX Communications

CLX Communications (CLX) är en ledande leverantör av molnbaserade kommunikationstjänster och lösningar till företag och mobiloperatörer. CLX:s lösningar möjliggör affärskritisk kommunikation över hela världen via mobila meddelandetjänster (SMS), rösttjänster och mobila konnektivitetstjänster för IoT. För mer information se www.clxcommunications.com.

###

SAP och andra SAP-produkter och tjänster som nämns i texten samt deras respektive logotyper är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör SAP SE (eller SAP affiliate-företag) i Tyskland och andra länder. Se http://www.sap.com/corporate-en/legal/copyright/index.epx för ytterligare varumärkesinformation och meddelanden. Alla andra produkt- och servicenamn som nämns är varumärken som tillhör respektive företag.

SAP Framåtblickande uttalande

Alla uttalanden i detta dokument som inte är historisk fakta är framåtblickande uttalanden enligt definitionen i US Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Ord som ”förutse”, ”tro”, ”uppskatta”, ”förvänta”, ”prognos”, ”ha för avsikt”, ”kan”, ”planera”, ”projekt”, ”förutse”, ”bör” och “kommer att” och liknande uttryck som de hänför sig till SAP är avsedda att identifiera sådana framåtriktade uttalanden. SAP åtar sig ingen skyldighet att offentligt uppdatera eller revidera några framåtriktade uttalanden. Alla framåtriktade uttalanden är föremål för olika risker och osäkerheter som kan ge upphov till att faktiska resultat väsentligt avviker från förväntningarna. De faktorer som kan påverka SAP:s framtida ekonomiska resultat diskuteras mer utförligt i SAP:s dokument till U.S. Securities and Exchange Commission ("SEC"), däribland SAP:s senaste årsrapport på Form 20-F arkiverad i SEC. Läsarna uppmanas att inte lägga otillbörlig vikt vid dessa framåtriktade uttalanden, som endast gäller vid deras datum.

För mer information, vänligen kontakta:
Odd Bolin, CFO, CLX Communications, +46 8 32 75 10, ir@clxcommunications.com
Johan Rosendahl, Managing Director, Symsoft, +46 8 566 166 00, info@symsoft.com

CLX Communications AB (org.nr. 556882-8908)
Kista Science Tower, Box 1219, 164 28 Kista, Stockholm, Sverige
Web: www.clxcommunications.com , mail: info@clxcommunications.com , tel: +46 8 32 75 10

Taggar:

Snabbfakta

CLX Communications AB är en ledande global leverantör av molnbaserade kommunikationstjänster till företag och mjukvarulösningar till mobiloperatörer. CLX flexibla gränssnitt ger företag möjlighet att säkert och kostnadseffektivt kommunicera globalt med sina kunder och uppkopplade enheter (Internet of Things) via SMS, röstsamtal och mobildata. Tack vare direkta operatörsrelationer når CLX drygt 7 miljarder mobiltelefoner och uppkopplade enheter i världen. CLX har över 550 företagskunder och 70 operatörskunder. Bolaget grundades 2008 och har huvudkontor i Kista, Stockholm och kontor i ytterligare 10 länder. Omsättningen 2014/2015 var 844 MSEK. För mer information se www.clxcommunications.com.

Citat

Vi är mycket glada över det globala avtalet med SAP. Vår omfattande brandväggslösning för SMS, tillsammans med SAP:s starka marknadsnärvaro och djupgående branschkunskap, ger en best-of-breed-lösning för mobiloperatörer. Vi kan tillförlitligt adressera befintliga behov globalt för att stärka säkerheten i mobilnätverk och säkerställa intäkter från den viktiga A2P-SMS-kanalen.
Johan Rosendahl, Managing Director för Symsoft
Sethu M, President för SAP Mobile Services