ABK 09 får två nya bilagor

Report this content

Branschorganisationen för Construction Management, CM-bolagen, har tagit fram två nya bilagor till ABK 09 för att göra det tydligare och enklare att handla upp företag inom Construction Management.

Stockholm 3 december 2013. De nya bilagorna innefattar dels en kontraktsmall för konsultuppdrag enligt CM-modellen samt en bilaga med allmänna kontraktsvillkor (AK) för CM-uppdrag. Genom dessa avtalsmallar vill CM-bolagen erbjuda standardiserade avtalsmallar för avtal mellan en byggherre och ett CM-bolag.

-  Tidigare har företag använt olika avtal vilka ibland kan vara väldigt otydliga, säger Stefan Dahlgren, ordförande CM-bolagen. De nya bilagorna förenklar upphandlingsprocessen både för byggherren och CM-företaget genom tydliga och enkla avtal.

Ett projekt inom ramarna för CM-metoden innebär att byggherren anlitar en komplett projektorganisation som planerar, organiserar och leder projektgenomförandet från idé till driftsatt och överlämnad anläggning. CM-organisationen leder hela arbetet och företräder Byggherrens intressen full ut i projektet.

Samtidigt som CM-bolaget och byggherren har samma mål och jobbar tillsammans är det också viktigt att vara överens om hur avtalet ser ut mellan parterna, vad som ingår och vad projektledning innebär. Stefan Dahlgren menar att det är viktigt att ha en tydlig gränsdragning mellan beställare och CM-bolag så att inte oklarheter uppkommer längs med vägen.

Beställare och CM-företaget arbetar tillsammans och för att alla ska vara trygga är det viktigt att rollerna är tydliga, säger Stefan Dahlgren. Man ska helt enkelt veta vad det är man har avtalat om och vad som ingår i avtalet.

I Allmänna kontraktsvillkor för CM-uppdrag regleras avtalets omfattning samt avsteg och förtydliganden i förhållande till ABK 09.

I Kontrakt för konsultuppdrag enligt CM-modellen behandlas uppdragets omfattning, organisation, tider, ersättning, ansvar samt bilagor.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Stefan Dahlgren, Ordförande, CM-bolagen

070-482 48 78, stefan.dahlgren@niobe.se

Om CM-bolagen

CM-bolagen är en branschförening i Sverige för företag inom Construction Management. CM är idag en miljardindustri i Sverige med mängder av nöjda kunder, och är ett seriöst alternativ för Fastighetsutveckling och projektgenomförande. Vi erbjuder en i branschen unik trygghet – hos oss får man såväl beställarens fastighetsägarkompetens, konsultens projekt- och projekteringskompetens, samt entreprenörens genomförandekompetens. CM-bolagen består idag av fyra medlemmar aktiva inom fastighetsutveckling och projektledning, där medlemmarna arbetar med olika typer av projekt och använder Construction Management som metod.

Taggar: