CM-bolagen lanserar projektförsäkring ihop med Marsh

Report this content

En av de centrala frågeställningarna, när ett CM-företag anlitas som projektledare och konsulter, är vilket ansvar som tas för helheten. I samarbete med försäkringsförmedlaren Marsh, har branschföreningen för Construction Management, CM-bolagen, därför tagit fram en så kallad Open Cover- lösning, vilket innebär att varje beställare kan välja sin egen försäkring och anpassa den till sitt eget pojekt, och i möjligaste mån minimera riskerna i projektet.

Open Cover kan beskrivas som en paraplyförsäkring över entreprenörförsäkringen och är en beställarstyrd försäkring där villkoren specialskrivs för enskilda projekt och med skydd för beställarens eventuella följdskador. Det kan exempelvis handla om kostnader förknippade med ett stillastående bygge, extrakostnader eller förlorade hyresintäkter.

-      En av de största fördelarna med beställarstyrd försäkring är den enkla hanteringen, säger Stefan Dahlgren ordförande för CM-bolagen. Som byggherre är det viktigt att kunna känna sig trygg även om bygget exempelvis blir försenat. Open Cover-försäkringen utgår från vilka befintliga försäkringsavtal som finns, och således vilket skydd man är i behov av utöver dessa och är villig att betala för.

Marsh är världens största företag när det kommer till risker i olika former, och har upphandlat och placerat denna försäkring, samt sköter all service och administration för försäkringen under hela projekttiden. Den panel av försäkringsgivare som finns tillgängliga har samtliga lång erfarenhet av olika byggprojekt, och kan under projekttiden delta på olika sätt för att tillsammans med beställaren och Marsh minimera riskerna i projektet. Försäkringen är upphandlad via Marsh och de försäkringsbolag som nu deltar är utvalda i konkurrens.

-      Genom vår försäkring får du som Byggherre en smidigare hantering. Om någonting händer vänder du dig till Marsh som enda aktör, säger Anders Jespersson på Marsh. Entreprenörerna har ofta olika försäkringsbolag, varierande självrisk osv, och om någonting händer kan försäkringsprocessen fortskrida under tiden som ansvaret utreds bland entreprenörerna.

Försäkringen skräddarsys alltid och kan täcka exempelvis egendomsförsäkring, fullskadeförsäkring, allriskförsäkring, byggherreansvar och konsultansvar.

Mer om p
rojektförsäkringen:

• Beställaren kontrollerar och beslutar om försäkringsomfattning samt upphandling med parterna i projektet som medförsäkrade. Utökningar och tillägg till försäkringen blir lättare att upphandla hos en försäkringsgivare.

• Försäkringskostnader för projektet kan reduceras väsentligt, d.v.s. normalt bättre villkor till lägre kostnader. För de olika aktörerna varierar dessutom kunskapen om vilka villkor som gäller för att rätt försäkringsskydd ska vara tecknat enligt de AF-delar som gäller.

• En gemensam självrisk vid skada. En försäkringsgivare får ansvar för skadereglering vilket normalt innebär effektivare reglering. Risken för ansvarsdispyter mellan aktörerna minimeras. Projektförsäkringens konstruktion, innebär att man inte behöver utreda vilken av aktörerna som brustit, utan endast utreda om skadan omfattas av villkoren.

• Försäkringen gäller hela projekttiden (entreprenad-, och ansvars/garantitid) oberoende av de enskilda aktörernas kontraktstider.

• Beställaren kan normalt få försäkringsskydd för intäktsbortfall p.g.a. försening och annan ekonomisk skada i projektet. Entreprenören/leverantören kan endast i mycket begränsad omfattning köpa sådant skydd.

• Med projektförsäkring undviker man dubbelförsäkring vilket minskar totalkostnaderna för projektet.

• Garantier för entreprenörer kan offereras.

Vid frågor om projektförsäkringen vänligen kontakta:

Stefan Dahlgren, Ordförande, CM Bolagen

070-482 48 78, stefan.dahlgren@niobe.com

Anders Jespersson, Marsh

08-412 43 11, anders.jespersson@marsh.com

Om CM-bolagen

CM-bolagen är en branschförening i Sverige för företag inom Construction Management. CM är idag en miljardindustri i Sverige med mängder av nöjda kunder, och är ett seriöst alternativ för fastighetsutveckling och projektgenomförande. Vi erbjuder en i branschen unik trygghet – hos oss får man såväl beställarens fastighetsägarkompetens, konsultens projekt- och projekteringskompetens, samt entreprenörens genomförandekompetens. CM-bolagen består idag av fyra medlemmar aktiva inom fastighetsutveckling och projektledning, där medlemmarna arbetar med olika typer av projekt och använder Construction Management som metod.

Om Marsh

Marsh erbjuder sina kunder den bästa möjliga rådgivning och service inom risk och försäkring, oavsett om det är en internationell koncern, en kommun, en organisation eller ett medelstort svenskt företag. Idag är vi ca 90 personer som arbetar inom den svenska verksamheten med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Taggar: