Börsen i Budapest driftsätter handelssystem från CMA med funktionalitet för handel med terminer och optioner CMA Small Systems AB har levererat utbyggnaden av handelssystemet på börsen i Budapest som börsen nu driftsätter. Utbyggnaden innebär att det redan befintliga handelssystemet för värdepapper nu även har funktionalitet för handel med terminer och optioner. Det befintliga handelssystemet för värdepapper och obligationer- som driftsattes i slutet av 1998 - har också utvecklats och levererats av CMA. Börsen i Budapest är en av de börser i Europa som vuxit snabbast under de senaste åren. Det innebär att handelssystemet varit i behov av en mycket snabb förnyelse, från golvhandel till ett helt datoriserat multifunktionellt handelssystem. - Den nya funktionen för handel med terminer och optioner utökar handelssystemets funktionalitet och ger förutsättningar för att öka marknadens likviditet, säger Per Häggdahl, vice vd för CMA Small Systems AB. Genom att börsen nu erbjuder sina medlemmar möjligheten att handla med fler finansiella instrument, har handelskulturen i Ungern ändrats. CMA har i dagarna etablerat ett dotterbolag i Budapest, CMA Central Europe Ltd, för att kunna agera kraftfullare på den växande kapitalmarknaden i Centraleuropa. Börsen i Budapest är den tredje börsen i Europa som får sitt handelssystem levererat från CMA Small Systems. Tidigare har CMA levererat både till Moskva-börsen (MICEX) och börsen i Oslo. Om CMA Small Systems CMA Small Systems AB är systemintegratör och leverantör av nyckelfärdiga lösningar till kapitalmarknaden. CMA Small Systems säljer och levererar lösningar till börser, värdepapperscentraler, clearing and settlment- institutioner, centralbanker, fondkommissionärer och investorer. Under 1990-talet har CMA Small Systems implementerat och moderniserat kommunikations- och transaktionssystem för den finansiella sektorn i Ryssland, CIS, Baltikum, Centraleuropa, Afrika och Skandinavien. I början av år 2000, fanns det mer än 500 CMA-installationer på dessa marknader. CMA Small Systems har kontor i Sverige, Ryssland, Ungern, Estland och Sydafrika. För närvarande har CMA Small Systems cirka 100 medarbetare. Huvudkontoret är placerat i Stockholm. CMA Small Systems AB är ett av bolagen i IT-konglomeratet CMA. För mer information, var vänlig kontakta: Per Häggdahl, vice vd CMA Small Systems, tel 08-566 30 800 alt +37 2 52 59 366 eller Annika Englund, Communications Manager CMA Small Systems, tel 08-566 308 49 alt 0708- 422 645 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001108BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001108BIT00400/bit0002.pdf