Börsen i Budapest öppnar realtidsanslutning levererat av CMA

Report this content

Börsen i Budapest öppnar realtidsanslutning levererat av CMA Börsen i Budapest öppnar nu en realtidsanslutning mellan handelssystemet och börsmedlemmarnas egna datanätverk. Realtidsanslutningen till börsen - som är levererat av CMA - går via en dator i handlarnas nätverk till börsens handelssystem vilket kommer att innebära en ökad säkerhet för börsen. Tills nu har handlarna bara kunnat ansluta sina back- officesystem med börsmäklarnas arbetsplatser via filtransfer. CMA levererade börsens nuvarande handelssystem (MMTS - Multi-Market Trading System) som sattes i drift 1998 och som gjorde det möjligt att handla elektroniskt, inte bara på dagsmarknaden, men också på derivat- och optionsmarknaden. Handelssystemet har sedan starten 1998 fungerat med 100 % tillgänglighet, vilket har bevisat att systemet är lämpligt för en realtidsanslutning för börsens medlemmar. Anslutningen till börsens handelssystem kommer att ske genom en anslutningsserver som kallas K2 och som levereras av CMA. Servern kommer att installeras i handlarnas lokaler. - Samarbetet mellan börsen i Budapest och CMA har givit oss möjlighet att snabbt kunna möta och anpassa oss till de ökande tekniska och funktionella utmaningarna på penningmarknaden, säger Andras Véner, vd på börsen i Budapest. En sådan anpassning är ett viktigt mål för oss och kommer att öka börsens fördelar i konkurrensen på den centraleuropeiska handelsmarknaden. Vi tror att den här utvecklingen kommer att underlätta mäklarfirmornas arbete och att den bidrar till att användningen av backofficesystemen och onlinehandeln blir snabbare och ännu flexiblare. Om CMA Small Systems CMA Small Systems AB är systemintegratör och leverantör av nyckelfärdiga lösningar till kapitalmarknaden. CMA Small Systems säljer och levererar lösningar till börser, värdepapperscentraler, clearing and settlment- institutioner, centralbanker, fondkommissionärer och investorer. Under 1990-talet har CMA Small Systems implementerat och moderniserat kommunikations- och transaktionssystem för den finansiella sektorn i Ryssland, CIS, Baltikum, Centraleuropa, Afrika och Skandinavien. År 2000, fanns det mer än 500 CMA-installationer på dessa marknader. CMA Small Systems har kontor i Sverige, Ryssland, Ungern, Estland och Sydafrika. För närvarande har CMA Small Systems cirka 100 medarbetare. Huvudkontoret är placerat i Stockholm. CMA Small Systems AB är ett av bolagen i IT-konglomeratet CMA. Mer information finns på www.smallsystems.cma.se För ytterligare information, var vänlig kontakta: Per Häggdahl, vice vid på CMA Small Systems AB, tel +372 5259 366 eller Annika Englund, Communications Manager, tel +46 8-566 308 49 eller +46 708- 422 645 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT00650/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT00650/bit0002.pdf