CMA levererar hård- och mjukvara till Moskvabörsen för ett värde av ca 13 miljoner kronor CMA Small Systems AB har fått i uppdrag av Moskvabörsen (Moscow Interbank Currency Exchange - MICEX) att leverera hård- och mjukvara för ett värde av ca 13 miljoner kronor. Ordern är en viktig del i börsens uppbyggnad av dess IT-miljö och infrastruktur. Systemintegratören CMA Small Systems kontrakt med MICEX omfattar unix- servrar, programvara för systemövervakning, periferiutrustning och tillbehör. Utrustningen kommer framförallt från Hewlett-Packard och Cisco och kommer att levereras under sommaren. CMA Small Systems skrev det första kontraktet med MICEX redan 1993 och har sedan dess bland annat installerat ett handelssystem som ansluter sju regionala börser i Ryssland. Trots stora avstånd fungerar värdepappershandeln online hela vägen, tack vare radiolänkar och satellitkommunikation. Handelssystemet är en pulsåder i Rysslands finansiella handelsstruktur och betjänar ett par tusen användare hos cirka 250 banker och fondhandlare. - " CMA har etablerat ett starkt samarbete med MICEX, säger Bertil Wahlberg, vd på CMA Small Systems. Vi har arbetat kontinuerligt med att utveckla deras system sedan 1993. Just ni arbetar vi med att utveckla elektroniska handelssystem för handel med statsobligationer, ett elektroniskt settlementsystem och avancerade analyssystem." Under nittiotalet har CMA installerat kommunikations- och transaktionssystem inom den finansiella sektorn i Ryssland, CIS, de baltiska länderna, centraleuropa och de skandinaviska länderna. CMAs största kunder inom detta segment är Moskvabörsen, ryska riksbanken och börserna i Oslo och Budapest. Om CMA CMA Small Systems AB är systemintegratör och leverantör av nyckelfärdiga lösningar till kapitalmarknaden. CMA säljer och levererar lösningar till börser, värdepapperscentraler, clearing and settlment-institutioner, centralbanker, fondkommissionärer och investorer. Under 1990-talet har CMA implementerat och moderniserat kommunikations- och transaktionssystemet för den finansiella sektorn i Ryssland, CIS, Baltikum, Centraleuropa och Skandinavien. I början av år 2000, fanns det mer än 500 CMA-installationer på dessa marknader. CMA har kontor i Sverige, Ryssland och Sydafrika. För närvarande har CMA cirka 80 medarbetare. Huvudkontoret är placerat i Stockholm. För mer information, var vänlig kontakta: Bertil Wahlberg, vd CMA Small Systems, tel 0 8-566 308 00 alt 0708-872 514 eller Annika Englund, Communications Manager CMA Small Systems, tel 08-566 308 49 alt 070- 422 645 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/08/20000608BIT01120/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/08/20000608BIT01120/bit0002.pdf