CMA skriver nytt samarbetsavtal med Moskvabörsen

CMA skriver nytt samarbetsavtal med Moskvabörsen CMA Small Systems AB har skrivit ett nytt samarbetsavtal med Moskvabörsen (Moscow Interbank Currency Exchange - MICEX). Avtalet innebär att CMA tillsammans med Hewlett-Packard och Global One ska säkerställa att Moskvabörsens integration med internationella börser och marknader påskyndas och att handel med dessa kan ske i realtid. Det nya samarbetsavtalet är en förlängning på det samarbete med MICEX som CMA inledde redan 1993 då CMA ersatte golvhandel med ett elektroniskt system för värdepappershandel. Handelssystemet - som ansluter sju regionala börser - fungerar nu som en pulsåder i Rysslands finansiella handelsstruktur och betjänar ett par tusen användare hos cirka 250 banker och fondkommissionärer. - Det nya avtalet stärker vårt redan starka samarbete med MICEX, säger Bertil Wahlberg, vd på CMA Small Systems AB. Vi skrev det första kontraktet med MICEX redan 1993 och vi har konstant arbetat med att utveckla deras system sedan dess. Just nu arbetar vi med ett elektroniskt system för handel med statsobligationer, ett elektroniskt settlementsystem, ett depåsystem och analyssystem för MICEX. Under nittiotalet har CMA installerat kommunikations- och transaktionssystem inom den finansiella sektorn i Ryssland, de baltiska länderna, centraleuropa och de skandinaviska länderna. CMA:s största kunder inom detta segment är Moskvabörsen, ryska riksbanken och börserna i Oslo och Budapest. Om CMA CMA är en av Sveriges ledande leverantörer av IT-tjänster, systemlösningar och finansiering av IT-investeringar. Koncernen, som etablerades 1980, är idag representerad i Sverige, Norge, Tyskland, Ryssland och Sydafrika. Huvudkontoret ligger i Stockholm. CMA:s primära marknader omfattar Skandinavien, Ryssland Centraleuropa och Sydafrika. CMA har ca 120 medarbetare och omsätter ca 500 miljoner kronor per år. För mer information var vänlig kontakta: Bertil Wahlberg, VD CMA Small Systems, tel 08-566 308 00 alt 0708-872 514 eller Annika Englund, marknadsansvarig CMA Small Systems, tel 08-566 308 49 alt 070-842 26 45 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/25/20000125BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/25/20000125BIT00270/bit0002.pdf