CMA stärker sin produktportfölj genom att bilda jointventure-bolag med Tradenet Systems CMA Small Systems AB stärker sin produktportfölj för kapitalmarknaden genom att bilda ett jointventure-företag med det estländska företaget Tradenet Systems. Joint Venture-bolaget - som kommer att heta CMA Percival AB - kommer främst att marknadsföra Depository 2000 som är ett system för automatisering av clearing-, settlement- och depåfunktioner för bland annat värdepapperscentraler och börser. Vd i det nya bolaget blir Chris Richardson som tillsammans med Martti Kuldma är de som har utvecklat Depository 2000. Martti Kuldma är f.d. styrelseordförande på den estländska värdepapperscentralen i Tallinn och har också spelat en viktig roll i uppbyggnaden av kapitalmarknaden i Estland. Depository 2000 finns i nuläget installerat på börserna i Estland, BRVM (åtta regionala börser i Afrika) och Malta samt på den estländska värdepapperscentralen i Tallinn. - " I och med det här jointventure-bolaget är det inte många av våra konkurrenter som kan erbjuda en lika gedigen produktportfölj för kapitalmarknaden som CMA, säger Bertil Wahlberg, vd på CMA Small Systems AB. Vi har sedan länge satsat på att kunna erbjuda alla delar som krävs för en integrerad kapitalmarknad. Genom att kunna erbjuda våra kunder Depository 2000, har vi kommit ett steg närmare målet." Under nittiotalet har CMA installerat kommunikations- och transaktionssystem inom den finansiella sektorn i Ryssland, CIS, de baltiska länderna, centraleuropa, Afrika och de skandinaviska länderna. CMAs största kunder inom detta segment är Moskvabörsen, ryska riksbanken och börserna i Oslo och Budapest. Om CMA Small Systems CMA Small Systems AB är systemintegratör och leverantör av nyckelfärdiga lösningar till kapitalmarknaden. CMA säljer och levererar lösningar till börser, värdepapperscentraler, clearing and settlment-institutioner, centralbanker, fondkommissionärer och investorer. Under 1990-talet har CMA implementerat och moderniserat kommunikations- och transaktionssystem för den finansiella sektorn i Ryssland, CIS, Baltikum, Centraleuropa, Afrika och Skandinavien. I början av år 2000, fanns det mer än 500 CMA- installationer på dessa marknader. CMA har kontor i Sverige, Ryssland, Ungern, Estland och Sydafrika. För närvarande har CMA cirka 100 medarbetare. Huvudkontoret är placerat i Stockholm. För mer information, var vänlig kontakta: Bertil Wahlberg, vd CMA Small Systems, tel 08-566 308 00 alt 0708-872 514 eller Annika Englund, Communications Manager CMA Small Systems, tel 08-566 308 49 alt 0708- 422 645 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/23/20001023BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/23/20001023BIT00600/bit0002.pdf