Diamond Bank i Nigeria väljer svenska CMA som leverantör av VPN-nätverk

Diamond Bank i Nigeria väljer svenska CMA som leverantör av VPN-nätverk En av Nigerias största affärsbanker, Diamond Bank, har valt svenska CMA Small Systems att leverera en säkerhetslösning tillsammans med Hewlett- Packard och den nigerianska systemintegratören MIS. Säkerhetslösningen är baserad på Ciscos Virtual Private Network (VPN). Nätverket kommer att skydda kommunikationen mellan såväl bankens huvudkontor och dess 25 lokalkontor som mellan bankens interna nätverk och tredjepartsanvändare. Kontraktet är värt cirka 2,8 miljoner kronor. Nätverket kommer att skydda kommunikationen mellan bankens interna nätverk och tredjepartsanvändare genom en användarbaserad verifiering och kryptering av information som skickas över internet. Systemet skyddar banken från oauktoriserade intrång och liknande säkerhetshot. Nätverket kommer att såväl koppla ihop huvudkontoret med bankens 25 lokala kontor som att koppla ihop nätverket med mobiltelefoni och extranät. Förutom att leverera nätverket, kommer CMA Small Systems att hålla med en helpdesk med CCIE-expertis och utbilda bankens personal i att sköta nätverket. Vårt mål är att alltid erbjuda våra kunder den bästa säkerhetslösningen, säger Arne Aasen, vd i CMA Small Systems sydafrikanska bolag. Med CMA:s expertis och Cisco´s VPN-nätverk, säkerställer vi att banken får den bästa säkerhetslösningen och att banken kan nå sitt mål att bli Nigerias första riktiga Internetbank. Förra året etablerade CMA Small Systems ett dotterbolag i Johannesburg i Sydafrika. Bolaget fokuserar sina aktiviteter på infrastrukturprojekt för kunder i behov av lösningar med hög tillgänglighet. Hewlett-Packard utsåg förra året CMA Small Systems som sin enda partner i Afrika i att leverera Enterprise Management- och säkerhetslösningar. Om CMA Small Systems CMA Small Systems AB är systemintegratör och leverantör av nyckelfärdiga lösningar till kapitalmarknaden. CMA Small Systems säljer och levererar lösningar till börser, värdepapperscentraler, clearing- och settlementinstitutioner, centralbanker, fondkommissionärer och investorer. CMA Small Systems har kontor i Sverige, Ryssland, Ungern, Estland och Sydafrika. För närvarande har CMA Small Systems cirka 100 medarbetare. Huvudkontoret är placerat i Stockholm. CMA Small Systems AB är ett av bolagen i IT-konglomeratet CMA. För mer information besök vår hemsida www.smallsystems.cma.se För mer information, var vänlig kontakta: Arne Aasen, vd CMA Small Systems South Africa (Pty) Ltd, tel +27 837 798 395 eller Annika Englund, Communications Manager, tel +46 8-566 308 49 or +46 708-422 645 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/13/20010313BIT00830/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/13/20010313BIT00830/bit0002.pdf