Serbiens riksbank driftsätter system för realtidsavveckling (RTGS) och clearing settlement från CMA CMA Small Systems integrerade system för realtidsavveckling och clearing settlement driftsätts som planerat på Serbiens riksbank. Det nya systemet ersätter det gamla betalningssystemet, som sköttes av en statligt kontrollerad byrå, med ett modernt centraliserat system som gör det möjligt för affärsbanker att själva sköta betalningsprocessen. Riksbanken kan nu erbjuda ett ökat antal betalningsinstruktioner och clearingtransaktioner varje dag samt en oavbruten processtid under de dagliga clearingsessionerna. Systemet gör det också möjligt för medlemsbankerna att koppla upp sig till riksbankens betalningssystem via både privat- och SWIFT-nätverken samtidigt vilket hjälper bankerna att effektivt sänka sina nätverksrelaterade kostnader. Det nya betalningssystemet erbjuder full clearingfunktionalitet med avancerad riskmanagement, övervakning och kontrollmöjlighet samt integrering med kapitalmarknadens infrastruktur. Det är baserat på CMAs egenutvecklade clearingapplikation, BCS/X, och realtidsavvecklingssystem, RTS/X, som båda är baserade på CMAs produkt PIE. Båda systemen har samma applikationsstruktur vilket tillåter systemen att integreras med varandra och fungera som en enhet, vilket gör att man kan underhålla båda systemen tillsammans och använda samma hårdvara, nätverk och applikationsstruktur. På så sätt blir underhållet lättare och mer kostnadseffektivt. - Bytet till ett modernt betalningssystem var anmärkningsvärt snabbt, det tog bara fem månader från det vi valde leverantör till total implementation, säger Borislav Todorovic, BearingPoint advisor, tillförordnad Chief Information Officer på National Bank of Serbia. Under den tiden så utvecklade, skräddarsydde, levererade och installerade CMA sin lösning. Vi tror att den här utvecklingen ger oss möjlighet att snabbt och effektivt kunna möta bankvärldens ökade tekniska och funktionella krav. Tack vare CMA har riksbankens image som en trovärdig och framtidsfokuserad industriledare ökat. - Systemet gör det möjligt för medlemsbankerna och finansiella institutioner att göra säkra realtidsbetalningar över hela landet, säger Per Häggdahl, Regional Manager på CMA Small Systems. Med den nya betalningsinfrastrukturen följer Serbien moderna, internationella standards. Under de senaste två åren har CMA Small Systems installerat liknande system för riksbankerna i Azerbaijan och Makedonien. Om CMA Small Systems CMA Small Systems AB är systemintegratör och leverantör av nyckelfärdiga lösningar till kapitalmarknaden. CMA Small Systems säljer och levererar lösningar till börser, värdepapperscentraler, clearing- och settlementinstitutioner, centralbanker, fondkommissionärer och investorer. Under de senaste tio åren har CMA Small Systems implementerat och moderniserat kommunikations- och transaktionssystem för den finansiella sektorn i Ryssland, CIS, Baltikum, Centraleuropa, Afrika och Skandinavien. CMA Small Systems har kontor i Sverige, Ryssland, Frankrike och Estland. För närvarande har CMA Small Systems cirka 100 medarbetare och har en omsättning på cirka 100 miljoner kronor. Huvudkontoret är placerat i Stockholm. CMA Small Systems AB är ett av bolagen i IT-konglomeratet CMA. För mer information, var vänlig kontakta: Per Häggdahl, Regional Manager, tel +372 525 93 66 eller Annika Englund, Communications Manager, tel +46 8 566 30 849 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT01020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT01020/wkr0002.pdf