Investerarna tror på Kina och USA

Report this content

De aktiva investerarna är optimistiska kring den ekonomiska utvecklingen under 2014 och allra mest positiv är man kring utvecklingen på de finansiella marknaderna i Kina och USA. Två av tre investerare tror även att generalindex på den svenska börsen kommer att öka under året och många kommer därför att öka sitt innehav i index och aktier. Allt enligt en undersökning från CMC Markets.

CMC Markets har låtit 200 av sina mest aktiva handlare svara på en serie frågor om vad de tror om de finansiella marknaderna under 2014.

Resultaten visar på en optimism, 58 procent är positiva kring utvecklingen av den globala ekonomin och bara 24 procent är negativa. Framförallt tror investerarna på en uppgång på marknaderna i Kina, USA och på övriga tillväxtmarknader, medan man är mer skeptisk till Japan och Ryssland.

Trots det senaste årets kraftiga börsuppgång i Sverige tror investerarna inte att börsen nått toppen, nästan två av tre tror på en börsuppgång för 2014 och var fjärde respondent tror att börsen kommer att stiga med mer än tio procent. Samtidigt tror man att den svenska kronan kommer att försvagas både mot den amerikanska dollarn och mot euron under samma tidsperiod.

Vad gäller tillgångsslag kommer flest investerare att öka sitt innehav i index, följt av aktier, valuta och råvaror. Däremot kommer man att minska sitt innehav i fonder samt sina besparingar på sparkonto.

- Undersökningen visar att investerarna känner sig relativt trygga med att det blir ett bra år och därför ökar deras riskaptit, säger Kristofer Berggren, analytiker på CMC Markets. Detta stämmer väl med de kundrörelser vi ser.  Ett allt större intresse för hävstångsprodukter är ett tydligt tecken på att kunderna ser goda investeringsmöjligheter på marknaden.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes per e-post under december 2013. 188 aktiva investerare svarade på enkäten. Som aktiva investerare räknas dem som vanligtvis tar en ny position (köper eller säljer) på en finansiell marknad varje vecka.

För mer information vänligen kontakta:
Kristofer Berggren, Analytiker CMC Markets

E-post: k.berggren@cmcmarkets.com

Om CMC Markets
CMC Markets startades som en valutamäklare 1989. 1996 lanserade CMC Markets världens första plattform för valutahandel online och sedan dess har CMC Markets utvecklats till en av världens ledande aktörer för handel online med CFD och valuta. Via handelsplattformen NextGen erbjuder CMC Markets privatpersoner möjlighet att handla med CFDs på aktier, index, valutor, råvaror och räntepapper från ett och samma konto.