Nytt forskningssamarbete kring virusrelaterad övervikt

Report this content

Forskare vid Centrum för Molekylär Medicin (CMM) på Karolinska Institutet i Stockholm inleder ett forskningssamarbete med den amerikanske professorn Richard L Atkinson kring virusrelaterad övervikt. Professor Atkinson har under flera år drivit en unik forskningslinje som går ur på att den fetmaepidemi som sprider sig världen över kan vara orsakad av ett förkylningsvirus, kallat adenovirus 36. Atkinson blir samtidigt gästforskare vid CMM och inleder ett samarbete med ett flertal forskare vid Karolinska Institutet.

- Det är i synnerhet adenovirus 36 som visat sig påverka metabolismen i fettceller och som förekommer i ökad omfattning vid övervikt. Vi kommer att bedriva studier för att klargöra virusets verkningsmekanismer och även dess roll vid övervikt och diabetes, säger Martin Schalling, professor i medicinsk genetik och värd för samarbetet vid CMM.

Inom samarbetet planeras även utveckling av diagnostik för adenovirus 36 och studier av kliniska material för att bättre förstå debut, utveckling och behandling av övervikt.

- Det finns tecken på att individer som är överviktiga och har antikroppar mot adenovirus 36 har lättare att både gå upp och ned i vikt. Om så är fallet blir det kanske möjligt att utveckla behandlingsprogram som är särskilt effektiva för denna grupp. På sikt hoppas vi att samarbetet ska resultera i nya behandlingsmetoder för virusrelaterad övervikt, säger Schalling.

Projektet stöds ekonomiskt av ett forskningsanslag från Scandinavian Clinical Nutrition AB, ett nordiskt företag som utvecklar produkter inom aptitreglering och övervikt. Det kommer att involvera ett flertal forskare inom såväl Karolinska Institutet i Stockholm som professor Atkinsons forskarteam i Virginia, USA.