CNEMA STARTAR KOMPISBIO

Report this content

Cnema startar gratis visningar av biofilm från topp-listan en gång i månaden i största salongen för alla mellan 15-20 år i Norrköping. Satsningen heter "Kompisbio" och är ett sätt att ge ungdomar från hela kommunen en mötesplats.

Cnemas nya satsning är finansierad av extra medel som Norrköpings kommun har fått av staten, för mottagandet av asylsökande och nyanlända. Biokvällarna ska vara integrationsfrämjande och drivs i samarbete med Kungsgårdsgymnasiets Språkintro.

- Rörligt bildberättande är ett universellt språk, jag ser fram emot att delta i en process där vi kan diskutera respektive länders och kulturers rörliga bildberättande, säger Carl Biörsmark, Integrationscoach på Kungsgårdsgymnasiets Språkintro.

- I Norrköping har vi många asylsökande och nyanlända ungdomar och det finns ett behov av mötesplatser och roliga aktiviteter. Vi är jätteglada att kunna erbjuda gratis film och en plats för umgänge mellan alla ungdomar i Norrköping här på Cnema, säger Elin Bennett, projektledare.

Första tillfället är 28 september och premiären innehåller förutom filmvisning musikunderhållning och film-cocktail. Kompisbio är tänkt att drivas av ungdomarna själva med hjälp av Cnema. Premiärfilmen blir bioaktuella thrillern The Shallows som hyllats världen över och beskrivits som Hajen för en ny generation.

- Vi drar igång projektet med en riktig nagelbitare. Sedan ska det bli spännande att se hur projektet utvecklar sig tillsammans med ungdomarna när de själva tar över, berättar Elin Bennett.

Om filmen The Shallows

I den spänningsfyllda thrillern The Shallows surfar Nancy (Blake Lively) ensam på en öde strand då hon attackeras av en vithaj. Hon lyckas ta sig upp på en klippa, knappt 300 meter från land. Men för att kunna ta sig till säkerhet måste hon sätta sitt mod och viljestyrka på prov.

Vem kan gå på Kompisbio?

Kompisbio är för dig mellan 15-20 år. Kom till Cnema på Kungsgatan 56 före visningen 28 september och hämta en biljett till filmen. Det går även bra att hämta biljetten samma dag. Det är helt gratis, men det finns ett begränsat antal platser. Först till kvarn!

Kommande filmvisingar:

28 september kl. 16:30 – Premiär!
26 oktober kl. 16:30
30 november kl. 16:30
20 december kl. 16:30

För pressrelaterade frågor kontakta:

Elin Bennett
Program & Kommunikation
Mail: elin.bennett@cnema.se
Telefon: 011-15 24 63

Cnema är Norrköpings kommuns filmverksamhet. Cnema hör till Kultur- och fritidsnämnden i Norrköping och finns i området kring Norrköpings Visualiseringcenter C och Linköpings Universitet. Cnema erbjuder aktiviteter som stimulerar och berikar film- och mediekulturen i Norrköping och Östergötland. Med regionala filmuppdraget Film i Öst, Norrköpings filmfond, filmutbildningen Nya Perspektiv, tre biosalonger och integrerat film- och medielabb är Cnema en Sverigeunik verksamhet.

Taggar: