CNN rekryterar svenska expertbloggare för det amerikanska presidentvalet 2012

Report this content

Den globala TV-kanalen CNN satsar på Sverige inför höstens amerikanska presidentval. Med kampanjen ”Get a front row view” kommer CNN kombinera sina enorma resurser med ett omfattande kampanjarbete i Sverige för att erbjuda den som är politiskt intresserad den bästa val-rapporteringen. Varje vecka kommenterar expertbloggare, såsom Martin Gelin och Elaine Eksvärd, och ger sina analyser på händelseutvecklingen.

– Det finns ett enormt stort intresse för det amerikanska presidentvalet i Sverige. Mediebevakningen är gigantisk och vi vill göra CNN till den självklara kanalen för den som vill följa valet från första parkett. Vi vill också få det svenska perspektivet på valet, då utgången även påverkar vår vardag här hemma i Sverige, säger Lenny Pettersson, Senior Marketing and Communication Manager CNN Sweden.

Amerikansk politik har under en lång tid följts med stort intresse i Sverige och kulminerar självklart i samband med valen. Enligt en undersökning som YouGov genomförde i våras svarade drygt hälften av de svenska respondenterna att de är intresserade av det amerikanska presidentvalet nu i höst. Ju närmare valet vi kommer, med de stora partikonventen som nu är avklarade, blir också den mediala rapporteringen allt starkare. Många svenska medier har en korrespondent på plats, men ingen kommer samtidigt i närheten av CNN:s resurser. Dessa resurser kommer nu oss i Sverige till del.

– Förutom att slå på CNN på teven kommer alla svenskar genom CNN.com, våra nedladdningsbara appar och genom vår Facebook-sida kunna följa presidentvalet från första parkett. Vi erbjuder en helhet som inget annat medie i Sverige kommer i närheten av, säger Lenny Pettersson.

Facebook-sidan kommer ha en svensk redaktör som sitter i kontakt med redaktionerna i USA och i London för att ge senaste nytt, exklusiva intervjuer, mm. Man kommer dessutom ha en rad erkända politiska kommentatorer som gästbloggare, med namn som Roland Poirier Martinsson, Martin Gelin, Elaine Eksvärd, Elizabeth Walentin, Kevin Lampe, Mathias Sundin, Billy McCormac, med flera.

– Gästbloggarna kommer kunna bidra med sina personliga infallsvinklar och analyser, och därmed skapa en bredare bild och djupare förståelse för de komplexa politiska frågorna, säger Lenny Pettersson.

Den intresserade kan gå med i Facebookgruppen (facebook.com/CNNSVERIGE). CNN:s kampanj innefattar även ett samarbete med American Chamber of Commerce och en valvaka den 6-7 november där studenter från JMK vid Stockholms Universitet och gästbloggarna medverkar för att ge sina analyser av valutgången.

För mer information, var vänlig kontakta:

Ebba Bjelkholm, PR Manager CNN, Turner Broadcasting System, Sweden and Baltic

Tel: 070-754 99 43, E-mail: ebba.bjelkholm@turner.com

CNN International

CNN International är en av världens ledande nyhetskanaler som rapporterar 24 timmar om dygnet. Kanalen innehåller de senaste nyheterna med djupgående analyser och reportage och innehåller även en rad debattprogram och dokumentärer. Kanalen är tillgänglig hos operatörerna Boxer, Comhem, Canal Digital, Viasat, Telia, Tele2 och Sappa med flera. CNN är en del av Turner Broadcasting System, ett bolag inom Time Warner. Website: www.cnn.com