Coca-Cola inleder samarbete med Innocent

Coca-Cola Drycker Sverige AB och Europas ledande smoothietillverkare Innocent har ingått ett samarbetsavtal. Avtalet innebär att Coca-Cola Sverige kommer hantera försäljning, order och fakturering åt Innocent.

Samarbetet mellan Coca-Cola Drycker Sverige och Innocent kommer att inledas i januari 2010. Innocent kommer att fortsätta som ett eget företag i Sverige. För Coca-Cola innebär samarbetet att man kommer ta in Innocents smoothies i sin produktportfölj. Därmed får Innocent tillgång till försäljningskanaler samt möjlighet att dra fördel av den kunskap om den svenska marknaden och dess konsumenter som finns hos Coca-Cola. -Samarbetet med Coca-Cola ger Innocent en möjlighet att nå ut på den svenska marknaden som inte varit möjlig annars. Coca-Cola har varit i den här branschen i 120 år så det är klart att vi kommer kunna dra nytta av all deras kunskap. Jag hoppas att vi med våra blyga tio år i denna bransch kan bidra med lite ungdomlig entusiasm och glöd till samarbetet, säger Christian Fischer, VD Innocent i Norden. Coca-Cola Drycker Sverige och Innocent delar värderingar vad gäller hållbarhetsarbete. Innocent har ett framskjutet miljö- och hållbarhetsarbete inbyggt i sin verksamhet. Företagets fokus ligger på att mäta och reducera koldioxidutsläppen smoothietillverkningen genererar och att bli helt klimatneutrala. Coca-Cola Drycker Sverige har sedan 2004 reducerat sina direkta koldioxidutsläpp med 60 procent och ett av företagets strategiska mål är att vara ledande i Sverige vad gäller miljö-och samhällsansvar. - Det är avgörande för vår trovärdighet vad gäller klimatarbete att Innocent och vi står på gemensam grund i uppfattningen att det går att kombinera klimat- och affärsnytta. Innocent har ett starkt varumärke som det byggt upp inom en mycket medveten kundkategori. Nu är det dags för Innocent att med hjälp av Coca-Cola möta den stora publiken. Deras smoothie kommer att komplettera vårt befintliga produktutbud på ett förträffligt sätt genom att vi får en smoothie i premiumsegmentet, säger Göran Holm, VD Coca-Cola Drycker Sverige. I april 2009 tillkännagavs att The Coca-Cola Company gått in som minoritetsägare i den engelska smoothietillverkaren Innocent. Innocent grundades 1999 i England och är Europas största tillverkare av fruktsmoothies.