Coca-Cola på god väg mot att bli neutrala inom vattenanvändning

Coca-Cola i Sverige har minskat vattenåtgången per liter producerad dryck med 26 %. Det globala målet för Coca-Cola är att bli vattenneutrala, vilket innebär att återföra samma mängd vatten till naturen som förbrukas i produkter och produktionsprocess. Coca-Cola arbetar aktivt över hela världen med att bidra till en minskad miljöpåverkan inom framförallt vatten, klimat och förpackningar. Målet på sikt för Coca-Cola Sverige är att bli en helt klimatneutral verksamhet.

Sedan 2002 har Coca-Cola Sverige effektiviserat vattenanvändningen och lyckats minska förbrukningen från 2,54 l/l producerad dryck 2002 till 1,88/l producerad dryck 2008. Detta främst genom övergång till ny produktionslinje, där återfyllningsbara PET-flaskor ersatts med mjuka flaskor som återvinns. Övergången till återvinningsbara flaskor har även minskat transportbehovet med 60 procent jämfört med returflaskor. Coca-Cola har dessutom minskat vikten på flaskorna vilket leder till färre transporter och mindre materialåtgång. Ett annat exempel på vattenbesparande åtgärd under 2008 var att finjustera en av vattenrinsrarna som sköljer flaskor med vatten innan tappning. Genom att justera tryck och tid för spolning beräknar företaget att spara ytterligare ca 14 400 kbm vatten per år.

– Vi ska ligga i framkant när det gäller miljöarbetet. Några av de viktigaste miljömålen handlar om ansvarsfull vattenanvändning, effektiva miljöanpassade förpackningar och minimerad klimatpåverkan, säger Johanna Schelin miljöansvarig på Coca-Cola Drycker Sverige.

Under 2008 producerade Coca-Cola Sverige ca 300 miljoner liter dryck vid anläggningen i Jordbro. Verksamhet ger upphov till miljöpåverkan främst genom användning av vatten, förpackningsmaterial, energi och transporter, samt genom upphov till avloppsvatten och avfall. Inom alla dessa områden bedrivs ett systematiskt arbete för minskad miljöpåverkan.

Förra året togs den första svenska hållbarhetsrapport fram, vilken definierar vilka konkreta åtgärder som genomförs och vilka fortsatta utmaningar världens starkaste varumärke står inför. Coca-Cola Drycker Sverige har satt upp sex strategiska mål, varav ett är att vara ledande inom säkerhet, kvalitet, miljö- och samhällsansvar.

– Vi på Coca-Cola i Sverige har ett ansvar att aktivt bidra till en hållbar utveckling, vilket bland annat innebär att vi måste använda gemensamma resurser så effektivt och hänsynsfullt som möjligt, säger Göran Holm, VD på Coca-Cola Drycker i Sverige. Vårt arbete har hitills levererat mycket fina resultat och har minskat vår energi- och vattenförbrukning rejält och även minskat våra koldioxidutsläpp med ca 12 % sedan 2004. Men det är ett arbete som aldrig blir färdigt och det finns fortfarande många möjligheter till förbättring.

Under februari gick Coca-Cola Drycker Sverige med i klimatnätverket BLICC. Coca-Cola i Storbritannien gav nyligen, i samarbete med Carbon Trust, ut sitt koldioxidavtryck på några av sina mest populära drycker: Coca-Cola®, Coca-Cola light® och Coca-Cola® zero. Det var första gången som någon kolsyrad dryck har fått sitt koldioxidavtryck certifierats av Carbon Trust.
Detta visar på beslutsamhet för Coca-Cola att fortsätta minska sin påverkan på miljön runt om i världen.

Det lokala och globala miljöarbetet bedrivs inom flera olika områden; återvinning, minskning av koldioxidutsläpp, miljövänlig körning (eco-driving), vatten-neutralitet och kylhantering.
Här kan du läsa Coca-Cola Drycker Sveriges hållbarhetsrapport: www.coca-cola.se/hallbarhetpdf