Coca-Cola® tar tempen på svenskarnas OS-feber i ny undersökning: Ingemar Stenmark är störste svenske vinter-OS-hjälten, favoritgrenen hemma framför TV:n är skidskytte Om bara några dagar startar årets vinter-OS i Vancouver och tävlingen behåller sitt starka grepp om sportintresserade svenskar. Två av tre planerar att följa spelen framför TV:n. Det visar en Omnibus-undersökning om svenskarnas syn på vinter-OS som Coca-Cola, en av huvudsponsorerna av OS, har genomfört.

Spänning och underhållning är nyckelord när det gäller vinter-OS i Vancouver. Ungefär var fjärde svensk förknippar de olympiska spelen med just dessa begrepp visar den OS-undersökning som Coca-Cola har genomfört. - Det är roligt att se att svenskarna associerar OS med spänning och underhållning. För Coca-Cola har engagemanget i OS sedan sponsorskapet startade 1928 alltid varit förknippat med glädje, gemenskap och den positiva OS-andan, säger Paula Karlöf, Business Manager Coca-Cola AB. Undersökningen befäster också många av de föreställningar vi har när det drar ihop sig till OS-dags. Skidskytte toppar listan över vad svenskarna planerar att följa framför TV:n. Hela 74 procent av svenskarna ser fram emot skidskytte, tätt följt av ishockey, alpin skidåkning och längdskidor som kommer dra storpublik där cirka 70 procent av svenskarna tänker bänka sig framför TV:n. Populariteten ökar även för sporter som curling och konståkning som bägge ligger på topp sex över grenar svenskarna planerar att följa. Vad gäller personliga favoriter så är Ingemar Stenmark i en klass för sig när det gäller att utse den störste svenske OS-hjälten genom tiderna. Slalomprofilen har stöd från hela 29 procent av svenskarna, medan tvåan Gunde Svan är favorit hos 12 procent. Undersökningen visar också på stora skillnader mellan åldersgrupper, i kategorin 18-34 år håller 14 procent av de tillfrågade Peter Forsberg som störste OS-profil medan han i hela urvalsgruppen ”bara” får stöd av 5 procent. Coca-Cola och de Olympiska Spelen Coca-Cola har varit en av OS huvudsponsorer varje år sedan sommarspelen i Amsterdam 1928 och är den kontinuerligt längsta företagssponsor för både sommar och vinter spelen. Engagemanget i OS omfattar sponsring, donationer och riktade konsumentaktiviteter. Coca-Cola presenterar även det Olympiska fackeltåget inför OS i Vancouver i år, något de gjort sju gånger tidigare med start 1992. Sedan spelen i Aten år 2000 har Coca-Cola satsat på att göra sponsorskapet hållbart och började det året med återvinningsinsatser. Sedan dess har insatserna utökats genom bland annat miljövänliga kylar och tröjor gjorda av återvunna plastflaskor. Bifogat finns hela undersökningen samt mer information kring Coca-Cola och deras sponsorskap.