Nya generationens plastflaska som delvis är gjord av växter

Coca-Cola fortsätter att arbeta med att aktivt minska miljöpåverkan i alla led av verksamheten, från dryckestillverkning till förpackningslösningar och transporter. Nu introduceras PlantBottle, en helt ny typ av helt återvinningsbar plastflaska som delvis består av växtmaterial.

- Personligen tycker jag att det här är en av de roligaste nyheterna vi har släppt på många år, säger Göran Holm, VD Coca-Cola Drycker Sverige AB och fortsätter; PlantBottle är ett bra bevis på styrkan i vårt globala hållbarhets- och förbättringsarbete. Tillsammans med de andra åtgärder vi genomför inom ramen för vårt klimatarbete kommer detta hjälpa oss att ta ytterligare ett steg mot att bli ett mer hållbart företag.

PlantBottle består av 50 procent återanvänd plast, cirka 35 procent ny plast och cirka 15 procent plast gjord av växtmaterial. PlantBottle tillverkas genom processer som tar tillvara på melass, en biprodukt från sockerproduktionen, i tillverkningen av PET-plast. Detta är en förpackningslösning som bidrar till en tydlig miljöförbättring då flaskan genererar mindre CO2-avtryck och det är även ett steg bort från användandet av oljebaserad plast.

- PlantBottle är ett viktigt steg i utvecklingen av nya förpackningar och vi hoppas att vårt initiativ kommer att fungera som en katalysator för den fortsatta utvecklingen av mer miljömässigt hållbara förpackningar. Vi ser PlantBottle som ett litet steg närmare framtidens flaska, säger Anna Greisz, Produktionsdirketör Coca-Cola Drycker Sverige.

Under september börjar Coca-Cola använda sig av den helt nya PET-flaska för deras källvatten, Bonaqua silver. PlantBottle är godkänd i det svenska pantsystemet och hanteras av butikernas vanliga returstationer.

- Förpackningars utformning kan bidra mer till utvecklingen av hur ett hållbart samhälle ska kunna utvecklas än de flesta tänker på. Valet av material och design är då viktiga. Det är både roligt och intressant att stora företag tar initiativ till framtagning av nya material som bidrar till den utvecklingen, säger Gunilla Jönson professor förpackningslogistik Lunds Tekniska Högskola.

Coca-Cola arbetar aktivt över hela världen med att bidra till en minskad miljöpåverkan inom framförallt klimat, vatten och förpackningar. Tidigare i år lanserades en mindre skruvkork och kortare flaska som ger en årlig CO2-besparing på 2 000 ton.

I senaste hållbarhetsredovisningen från Coca-Cola presenterars bland annat skärpta klimatmål som handlar om att minska utsläppen av koldioxid med 80 procent till 2020, från 2004. År 2050 ska de vara noll. Här kan du läsa hela hållbarhetsredovisningen:

För ytterligare information, kontakta:
Anne Lindfelt, biträdande informationschef
Coca-Cola Drycker Sverige AB
D: +46 8 500 751 16
M: +46 (0)70 648 97 27
Mail: alindfeldt@ccnordic.com

Om Coca-Cola
Coca-Cola Drycker Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Bjäre jul-och påskmust, Nestea, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 1000 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 650 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. Coca-Cola Drycker Sverige AB ägs av The Coca-Cola Company som har verksamhet i mer än 200 länder. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. För ytterligare information, besök gärna www.Coca-Cola.se.