Vad är skillnaden? Ca 20 mm som sparar in över 2 000 ton växthusgaser varje år

Innehållet i flaskorna är givetvis fortfarande detsamma, liksom mängden – det är bara flaskan och kapsylen till vänster som blivit ca 20 mm kortare. Detta bidrar till att spara in 2 008 ton växthusgaser per år, vilket motsvarar ett årligt utsläpp från mer än 750 svenska mellanklassbilar.

Genom att gå över till så kallade ”shortneck-flaskor”, en PET-flaska med kortare hals och kapsyl, minskar Coca-Cola i Sverige sin materialåtgång med totalt 562 981 kg per år. Det innebär att de totala utsläppen av växthusgaser, framförallt koldioxid, som härrör från reducerad materialåtgång i produktionen av PET-råvara minskar med totalt

1 965 ton under 2010. Om man slår ihop de minskade utsläppen av växthusgaser från förändrad transport och minskad materialåtgång blir det totalt 2 008 083 kg under 2010.

Tidigare i september började Coca-Cola i Sverige även att använda sig av PlantBottle för Bonaqua. PlantBottle är en helt ny typ av helt återvinningsbar plastflaska som delvis består av
15 procent plast gjord av växtmaterial som kommer från restprodukter vid sockerproduktion. Nu i november tilldelades Coca-Cola, Återvinningsindustriernas Inspirationspris 2010 för PlantBottle.

Här kan du läsa hela vår hållbarhetsredovisning:

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anne Lindfelt, Presschef Coca-Cola Drycker Sverige AB
D: +46 8 500 751 16
M: +46 (0)70 648 97 27
Mail: alindfeldt@ccnordic.com

Om Coca-Cola
Coca-Cola Drycker Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 650 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna www.Coca-Cola.se. eller följ oss på http://www.facebook.com/cocacolasverige