Finnet-gruppen säljer 25 procent av DNA till 3i

Kapitalinvesteraren 3i köper 25 procent av aktierna i DNA. Säljare är 18 telefonbolag inom Finnet-gruppen och Finnet-förbundet. Kontantköpet uppgår till ett värde av 140 miljoner euro.

Finnet-gruppen omförhandlade sina kontrakt och affärsrelationer med DNA under årsskiftet.

”Vid den tidpunkten var DNA en finansiell investering för oss. Nu, sex månader senare, är det rätt tid att sälja och istället fokusera på att utveckla nya affärer, eftersom vi erbjöds ett bra pris på vår investering. Kapitaltillskottet kommer att användas till tillväxt samt till investeringar på landsorten”, säger Seppo Toivonen, VD på Finnet-förbundet.

”Genom grundandet av DNA ville man förhindra att den finska marknaden inom telekommunikation delades mellan två konkurrenter. Detta har man nu uppnått; regionala aktörer kan skapa egna kontakter till mobiloperatörer enligt marknadens läge. Målet är nått och de fristående telefonbolagens kapital kan således frigöras från DNA och användas till utvecklandet av telekommunikationstjänster inom de egna regionerna. Vi vill också att vår verksamhet breddas till att gälla annat än traditionella teletjänster”, konstaterar Pauli Korpi-Tassi på Pohjanmaan Puhelin Oy, ett av Finnet-bolagen som säljer sin andel i DNA.

3i förvärvar en minoritetspost i DNA. Eftersom DNA är ett välskött och snabbväxande företag är investeringen lönsam för en kapitalinvesterare. 3i stöder DNA:s plan att bygga ett “nytt DNA” i Finland; en inhemsk, nationell, full-service telekommunikationskoncern. Företagets strategi fokuserar på att skapa ett högt affärsvärde och generera maximal ägarnytta.

”Som en av världens ledande minoritetsinvesterare kan vi hjälpa företag i utmanande ägarsituationer, speciellt när stora investeringar står på spel,” säger Berndt Schalin, Investment Director på 3i. “Vi vill bidra till att bygga upp DNA:s attraktionskraft på kapitalmarknaden. ”

Affären kommer att förändra teleoperatörsmarknaden i Finland. Istället för tre aktörer som hittills kommer Finland att ha fyra telekommunikationsoperatörer, alla med olika fokus och verksamhetsformer. Gruppen med fristående regionala Finnet-bolag kommer också fortsättningsvis att vara en stark investeringsmotor på respektive områden, samtidigt som man skapar en regional underleverantörsindustri. Med denna verksamhetsodell har man i tiderna byggt grunden för den framgång den finländska telekommunikationsindustrin nått på internationella marknaden. Nuvarande Finnet delas upp i ett nytt Finnet med en omsättning på 370 miljoner euro och 1770 anställda, samt i det ”nya DNA” i vilket ingår dagens DNA och fem telefonbolag.

Eftersom detta är en minoritetsaffär har överenskommelsen ingen direkt inverkan på DNA:s anställda eller företagsverksamhet.