Finska placerare mer oroliga än svenska över Europas ekonomiska läge

Kina och Asien ses som lockande marknader

55 % av de finska placerarna oroar sig över det osäkra ekonomiska läget i Europa. Placeringsbeslut fattas nu efter moget övervägande och man följer marknadsutvecklingen noggrannare än tidigare. I Sverige äger två av tre placeringsprodukter medan motsvarande siffra för Finland är 41 %. Det framgår av en färsk undersökning som Ålandsbanken gjort bland 15–80-åringar i Finland och Sverige.

Bland de finska placerarna oroar sig 55 % över det ekonomiska läget i Europa medan motsvarande siffra i Sverige är 38 %. Kvinnor är aningen mer oroade än män. I Finland oroar sig den äldsta åldergruppen (56–80-åringar) mest över det ekonomiska läget i Europa (63 %). Samma åldersgrupp har också de största placeringsportföljerna i Finland. I Sverige är det den yngsta åldersgruppen (15–22-åringar) som oroar sig mest (41 %).

43 % av finländarna och 40 % av svenskarna uppger att det ekonomiska läget i Europa inverkar på placeringsbesluten. I Finland inverkar det ekonomiska läget i Europa allt mera på placeringsbesluten ju större placeringsportföljen är.

I båda länderna har det ekonomiska läget i Europa också ökat placerarnas försiktighet. Placeringsbeslut fattas efter moget övervägande och man följer marknadsutvecklingen noggrannare än tidigare. Flera finländare väljer att inte göra några placeringar för tillfället, istället väntar man och ser hur läget utvecklas.

Europa i skuggan av andra marknader

Flera av placerarna uppger att de föredrar andra marknader än Europa. Finländarna och svenskarna är överens om att Asien och främst Kina är den mest lockande placeringsmarknaden. På andra plats rankas Ryssland.

Två av tre svenskar äger placeringsprodukter medan motsvarande siffra för Finland är 41 %. I bägge länderna är det oftare män än kvinnor som äger placeringsprodukter. 70 % av de svenska männen och 47 % av de finländska männen har en placeringsportfölj. Svenska kvinnor är aktivare än finska män: 62 % äger en placeringsportfölj. Bland de finländska kvinnorna har drygt en tredjedel placeringar.

Skillnaderna mellan länderna är störst i den yngsta åldersgruppen: Hälften av de svenska ungdomarna (15–22-åringar) äger placeringsprodukter medan bara var femte av de finländska ungdomarna gör det.

En jämförelse av värdet på placeringsportföljerna visar att skillnaderna mellan Finland och Sverige är små. Av de finländska placerarna äger en aningen högre andel (33 %) än svenskarna (30 %) en portfölj värd mer än 20 000 euro.

I båda länderna har 38 % av placerarna en portfölj värd mindre än 5 000 euro. 7 % av placerarna i Finland och Sverige äger en placeringsportfölj värd mer än 100 000 euro.

Undersökningen utfördes som en webbenkät under maj 2011. I undersökningen deltog 1 095 finländare och 1 123 svenskar mellan 15 och 80 år. Urvalet representerar ålders- och könsfördelningen samt den geografiska spridningen i Finland och Sverige.

För mer information vänligen kontakta:

Kommunikations- och marknadsdirektör Tom Westerén, Ålandsbanken Abp, tfn 0204 293 636 eller 040 519 0885

Ålandsbanken är en bank med starka kundrelationer och personlig service. Banken har ett starkt placeringskunnande och kan samtidigt erbjuda goda finansieringstjänster.

Affärsbanken grundades 1919 och har varit listad på Helsingforsbörsen sedan 1942. Ålandsbankens huvudkontor finns i Mariehamn. Banken har 17 kontor på Åland och 8 kontor i övriga Finland. Dotterbolaget Ålandsbanken Sverige AB har tre kontor i Sverige. Till Ålandsbanken-koncernen hör totalt tio dotterbolag vars verksamhet på olika sätt anknyter till banking. Koncernen har 750 anställda. Läs mer på www.alandsbanken.fi.