Placerarna siktar på direkta aktieplaceringar under 2012

Under den nyligen avslutade placeringsmässan Sijoitus-Invest 2011 kartlade Ålandsbanken besökarnas syn på placeringar och skatteplanering. Av de tillfrågade uppgav 70 % att de under nästa år främst kommer att placera direkt i aktier. Var femte tillfrågad sade sig överväga aktiefonder eller tidbundna depositioner.

"Trots det osäkra ekonomiska läget fortsätter mässbesökarna att placera aktivt. Endast 2 % av de tillfrågade uppgav att de inte kommer att göra några placeringar under nästa år", säger Tom Westerén som är Ålandsbankens kommunikations- och marknadsföringsdirektör.

Enkäten visar också att 92 % av mässbesökarna är bekymrade över den ekonomiska situationen i Europa.

Fler än två av tre tillfrågade sade att den ekonomiska situationen redan har inverkat på deras placeringsbeslut: Man överväger varje beslut noggrannare än tidigare och man är försiktigare. Flera uppgav att de har placerat utanför Europa eller väntar på att situationen förbättras.

I samma enkät undersökte Ålandsbanken också vilket intresse mässbesökarna har för skatteplanering. Närmare 60 % av besökarna på Sijoitus-Invest 2011-mässan sade sig göra någon slags skatteplanering och varje sjunde sade att de gör aktiv skatteplanering.

Enkäten besvarades av 86 placerare.

För mer information vänligen kontakta:

Kommunikations- och marknadsdirektör Tom Westerén, Ålandsbanken Abp, tfn 0204 293 636 eller 040 519 0885

Ålandsbanken är en bank med starka kundrelationer och personlig service. Banken har ett starkt placeringskunnande och kan samtidigt erbjuda goda finansieringstjänster. Affärsbanken grundades 1919 och har varit listad på Helsingforsbörsen sedan 1942. Ålandsbankens huvudkontor finns i Mariehamn. Banken har 17 kontor på Åland och 8 kontor i övriga Finland. Dotterbolaget Ålandsbanken Sverige AB har tre kontor i Sverige. Till Ålandsbanken-koncernen hör totalt tio dotterbolag vars verksamhet på olika sätt anknyter till banking. Koncernen har 750 anställda. Läs mer på www.alandsbanken.fi.