Undersökning: Finländska och svenska småplacerare tror nu på hemmamarknaderna

Finländska och svenska småsparare ser hemmamarknaderna som det mest lockande placeringsalternativet. Oron för den europeiska ekonomin har ökat, men den inverkar mindre på placeringsbesluten än tidigare. Endast 40 % av småplacerarna har valt att skydda sig för en marknadsnedgång. Resultatet framkom i Ålandsbankens undersökning som genomfördes i november bland finländska och svenska småplacerare.

Både i Finland och Sverige gick hemmamarknaderna förbi både Kina, Ryssland och Indien som de mest intressanta placeringsmarknader enligt höstens undersökning. I motsvarande undersökning i maj 2011 upplevdes dessa tre länder som de mest intressanta placeringsmarknaderna bland placerare i både Finland och Sverige. Det är dock värt att notera att 18 % av finländska och 31 % av svenska placerare valt att inte placera i någon marknad överhuvudtaget.

Bland finländska och svenska bolag tror finländska småplacerare mest på Nokia, Kone, Fortum, Nordea, Nokian Renkaat och Metso. Bland svenska småplacerare toppas listan av Volvo, Nokia, H&M, Ericsson, ABB och Telia.

Tre av fyra finländska småplacerare är orolig för Europas ekonomi.

Enligt undersökningen är 74 % av finländska placerare och 65 % av svenska placerare oroliga över Europas osäkra ekonomiska läge. Alla placeringsbeslut övervägs noga och man följer noggrannare med marknadernas utveckling än tidigare. Oron har tydligt ökat sedan maj, då 55 % av de finländska och 38 % av de svenska placerarna uppgav att de var oroliga över det ekonomiska läget.

Den inverkan som det ekonomiska läget i Europa har på placeringsbeslut har dock minskat sedan maj. Endast 37 % av de finländska och 25 % av de svenska småplacerarna har nu uppgett att Europas ekonomiska läge skulle inverka på deras placeringar, vilket är en minskning med 6 % respektive 15 % jämfört med undersökningen i maj.

– Det är naturligt att samtidigt som oron för det ekonomiska läget ökar så ökar även småplacerares oro för om de tar rätta beslut. Dessutom verkar det som om många småplacerare redan på våren gjort förändringar i sin placeringsstrategi och håller fortfarande fast vid den strategin. Många av våra kunder vände sig till oss för att få råd redan i början av 2011, säger Tom Westerén, Ålandsbankens kommunikationsdirektör.

Bara 37 % av finländska småplacerare och 40 % av de svenska har skyddat sig mot en nedgång i placeringsmarknaden. Av de som valt att skydda sina placeringar har en del övergått till ränteprodukter, en del till tidsbundna depositioner och en del har flyttat sina besparingar till ett sparkonto. Endast ett fåtal har använt sig av instrument som tagits fram för detta ändamål.

Värdet på varannan finländsk placeringsportfölj är under 5000 euro

Två svenskar av tre äger placeringsprodukter, medan motsvarande andel i Finland är bara 43 %. Skillnaderna mellan hur man placerar är också stor, i synnerhet vid en jämförelse av 36-åringar och äldre: Bland 36-55-åringar i Finland har 42 % placeringar medan motsvarande siffra i Sverige är 71 %, i en jämförelse av gruppen över 56 år så är siffrorna i Finland 46 % och i Sverige 75 %.

Värdet på varannan finländares portfölj är under 5 000 euro medan endast var fjärde svensk portfölj är under detta värde. Bland svenska placerare har 38 % en portfölj över 20 000 euro medan motsvarande siffra i Finland är bara 24 %.

Undersökningen genomfördes som en webbenkät i november 2011. I undersökningen deltog 1 028 finländare i åldersgruppen 15-80 år och 1 103 svenskar i samma åldersgrupp. Urvalet representerade medborgare i Finland och Sverige enligt en korrekt fördelning över ålder, kön och geografisk spridning.

Tilläggsinformation:

Tom Westerén, kommunikations- och marknadsdirektör, Ålandsbanken Abp, tfn 0204 293 636 eller +35840 519 0885

Ålandsbanken är en bank med starka kundrelationer och personlig service. Banken har ett starkt placeringskunnande och kan samtidigt erbjuda goda finansieringstjänster.

Affärsbanken grundades 1919 och har varit listad på Helsingforsbörsen sedan 1942. Ålandsbankens huvudkontor finns i Mariehamn. Banken har 17 kontor påÅland och 8 kontor i övriga Finland. I Sverige har banken 3 kontor. Till Ålandsbanken-koncernen hör totalt åtta dotterbolag vars verksamhet på olika sätt anknyter till banking. Koncernen har 750 anställda. Läs mer på www.alandsbanken.fi.