Intervju med Christian Voboril, förvaltare av Coeli Select Sverige som tilldelats AAA-rating från Citywire

Christian Voboril som förvaltar Coeli Select Sverige har tilldelats AAA-rating från Citywire. Det är den högsta ratingen som går att få och ges bara till de bästa 2,5 procenten av alla förvaltare i världen. 75 procent av alla förvaltare får ingen rating alls.

Christian Voboril har arbetat på Coeli sedan 2011 och har förvaltat Select Sverige sedan fondens start i juni 2012. Fonden är aktivt förvaltad och har en Active Share på knappt 80 procent. Filosofin är en traditionell värdeförvaltning där investeringar görs i välskötta kvalitetsbolag. Sedan starten fram till den 30/4 – 2015 har fonden slagit sitt jämförelseindex (SIXPRX) med 38 procent, vilket gör fonden till en av de absolut bästa Sverigefonderna under perioden. ”Med tanke på hur svårt det är att få en sådan rating är jag stolt över att ha presterat ett sådant resultat. Men nu är det historia och nu är fokus på att fortsätta skapa en bra avkastning och förhoppningsvis behålla AAA-betyget”, säger Christian.

I intervjun svarar Christian bland annat på frågor om vikten av Active Share, vilka aktier han föredrar just nu samt ger tips på hur man blir en framgångsrik förvaltare.

Läs hela intervjun här.

För mer information, vänligen kontakta:

Christian Voboril, ansvarig förvaltare av Coeli Select Sverige

08-506 223 32, christian.voboril@coeli.se

Lukas Lindkvist, Head of Asset Management

08-545 916 40, lukas.lindkvist@coeli.se

Om Coeli Asset Management:

Coeli Asset Management är ett fristående och kundorienterat fondbolag inriktat på aktivt förvaltade fonder. Bolaget har omkring 20 medarbetare och den förvaltade volymen uppgår till ca 9 miljarder kronor. Coeli Asset Management ingår i Coeli-koncernen. Läs mer på www.coeliam.se

Christian Voboril