Toppbetyg till Coelis Sverigeförvaltare från Citywire

Report this content

Christian Voboril, framgångsrik Sverigeförvaltare hos Coeli Asset Management, tilldelas AA-rating av den erkända brittiska ratingbyrån Citywire. Endast omkring fem procent av de fler än 10 000 analyserade fondförvaltarna tilldelas så höga ratings.

Christian Voboril förvaltar fonden Select Sverige som sedan starten den 1 juni 2012 har stigit med 102 procent jämfört med index (SIX PRX) som under samma period stigit med 73 procent. 2014 var ett mycket bra år för Select Sverige som steg med över 30 procent. Det fina resultat har nu uppmärksammats av Citywire som ger Christian ratingen AA.

”Det är väldigt hedersamt att få en så hög rating av Citywire och något jag verkligen sätter värde på. Fondens starka prestation är ett bevis för att vår filosofi med en mycket koncentrerad portfölj bestående av i huvudsak stora och medelstora kvalitetsbolag fungerar, säger Christian Voboril som sammanfattar sin filosofi så här: ”Investeringar skall göras med övertygelse. Gillar man ett bolag skall man ha en stor position och gillar man inte bolaget skall man inte äga det alls. Index jämför man sig med. Index följer man inte.”

Om Coeli Asset Management:

Coeli Asset Management är ett fristående och kundorienterat fondbolag inriktat på aktivt förvaltade fonder. Alla våra fonder investerar i få och noggrant utvalda kvalitetsbolag med stor potential. Våra fonder finns tillgängliga på Avanza, Nordnet, MFEX och Fondmarknaden.

Om Citywire:

Citywire är ett brittiskt företag som i över tio år betygsätt fondförvaltare och inte fonder. Citywire följer fondförvaltares riskjusterade avkastning även om hon eller han byter fondbolag. Läs mer om Citywire på citywire.co.uk/money/rated-fund-managers.

Kontakt:

Erik Lundkvist